Gå til hoved-indhold

Spidsgatteren Ripple fra 1902 søger ny ejer(er)

Skibet er bygget i egetræ på Københavns Flydedok i 1902 som en halvdæksbåd.

Erik Barfod fra Helsingør Værft og Bogense Jernstøberi byggede skibet om til et lystfartøj sidst i 60'erne og pålagde et lag glasfiber, der stadig holder. Nemt at at rengøre og polere, når der skal sejles. Andre tørrer ofte fribord i 3 – 5 uger.

Ripple har i mange år haft ejere /brugere med tilknytning til Øresundskysten, hvor det var kutyme, at bådene blev professionelt efterset på værft hver vinter. Derfor er hun så velbevaret og eksisterer stadig. I gamle dage skulle skibet også årligt kontrolleres og godkendes af en skibsinspektør. Tilsynsbogen findes endnu.

Familien Hjelholt købte Ripple i 1991 i Køge. Hjemhavnen blev herefter Herslev Strand i bunden af Roskilde Fjord. I løbet af de første 10 år blev meget fornyet, udskiftet og repareret.

Agterdækket fik ny indretning. Cockpittet fik ny og mere hensigtsmæssig design med flytbar dørk og mange andre detaljer. Dørken i kahytten er af ege-bindingsværksstolper fra gården på Fyn fra 1885. Motoren er fra 1962, men blev flere gange hovedrepareret. De svenske bådemotorer er kraftigt bygget. Nye sejl blev indkøbt i 1997. Næsten alle hal er ført tilbage i cockpittet.

I dag er Ripple Bermudarigget. Frem til 1935 var den gaffelrigget. Der er bevidst ikke investeret i en masse elektronik. Vi har klaret os enkelt og problemfrit med et veteran-spritkompas, en god kikkert, en årvågen udkik, samt papirkort og et blylod med træperler på tovet til at kontrollere kritiske vanddybder i ukendt farvand. Et par grunde har vi vel alle samlet i årenes løb, hvis man er ærlig.

Ripple har i øvrigt det lovbefalede udstyr og det mest hensigtsmæssige til alm. brug. Der laves mad på et petroleumskomfur inde eller grill på dækket. I kahytten kan der sove 4 personer. I forkahytten kan der redes op til børnebørnene om nødvendigt. Bordet kan monteres på agterdækket eller langskibs inde i kahytten.

Masten er af Oregonpine. 12,5 m lang. Lazy-Jack og bompresenning medfølger. 

Skibet har en overaltlængde på 7,3 m plus bovspryd 0,9m, bomlængden er 3,95 m, Største bredde er 2,63m . Der sejles med et storsejl og 2 forsejl. I alt ca 40 m2. Bådens vægt er ca 3,3 ton og den føles stabil under alle forhold.

En plastslæbejolle kan evt. medkøbes. Hund og børn elsker at komme i land. 

Der sejles med Volvo Penta C23 - benzinmotor 2-cyld. med el-start. Motoren er lige efterset og har fået nye ventiler og en ny toppakning samt justeret olietryk.

Volvo Penta svigter aldrig, hvis den vedligeholdes blot rimeligt. Et målebrev findes naturligvis også.

Nuværende skipper er 83 år og næstkommanderende er 70 år. 

Det kniber lidt med at holde balancen på fordækket, når det blæser.

Alle fornøjelser har som bekendt en slutdato og vores kommer lige så stille snigende.

Derfor søger vi nye ejere til vores mere end 120 år gamle, dejlige træskib, som vi selv har sejlet med i 33 år. Hun minder meget om Nordkaperen indvendigt. 

Vi har sejlet Sjælland rundt flere gange, både udvendigt og indvendigt og over Kattegat i både med- og modvind samt på de svenske kanaler – herligt.

På roret findes en anordning, så man altid kan komme ombord alene, hvis man får en ufrivillig vandgang. Husk et flydende slæbetov agterud.

Vi søger en ny ejer, der vil værdsætte og videreføre det allerede udførte arbejde og som kan tænke sig at nyde livet sammen med sin familie og et dejligt givende fartøj med en utrolig historie bag sig.

Hun er vandt til ofte at blive klappet i havn.

Pris: 30.000 DKK

Med venlig hilsen Kurt Hjelholt og Karen Elsted
tlf. +45 4084 7091
mail: kurt.hjelholt@mail.dk