Gå til hoved-indhold

Kom i gang med Registreringsbevis

Herunder kan du læse om, hvordan du får et Registreringsbevis til dit fartøj

Registreringsbeviset er din dokumentation på, at dit fartøjs oplysninger er blevet vurderet og godkendt af DFÆL.

Formålet med Registreringsbeviset er at dokumentere og verificere et fartøjs autenticitet overfor forsikringsselskaber, finansielle institutioner, myndigheder og eventuelle købere af pågældende fartøj.

For at kunne få udleveret et Registreringsbevis, er der en række forhold, der skal være på plads.

  1. Du skal være ejer af fartøjet
  2. Du skal være medlem af DFÆL
  3. Oplysningerne i Fartøjsregisteret skal være opdateret
  4. Oplysningerne i Fartøjsregisteret skal kvalitetssikres af fagpersoner

Når oplysningerne i Fartøjsregisteret er indsamlet, gennemgået og kvalitetssikret af dig som ejer, udvalgte eksperter i DFÆL og foreningens egne fartøjssagkyndige, sender vi et Registreringsbevis til dig med posten.

Registreringsbeviset er ved udstedelsen signeret af DFÆLs formand og en Fartøjssagkyndig.

Registreringsbeviset tildeles dig som ejer af fartøjet og er gyldigt så længe du er medlem af DFÆL. Ved udmeldelse af DFÆL er Registreringsbeviset ikke længere gyldigt. Og hvis fartøjet, som Registreringsbeviset omhandler, handles til anden side, er Registreringsbeviset heller ikke længere gyldigt.

Et nyt Registreringsbevis kan udstedes til den nye ejer af fartøjet, såfremt den nye ejer har et aktivt medlemskab af DFÆL.

Ved udstedelsen opkræves et gebyr til dækning af omkostninger. Gebyret er på 50,- DKK (2022).

Ved din bestilling har du mulighed for at få en lille lamineret udstillingsplakat i A3 format.

Sådan kommer du igang

Start med at finde dit fartøj i Fartøjsregisteret og find dit fartøj. Gennemgå oplysningerne nøje med reference til nedenstående liste over krævede og yderligere felter. Hvis der mangler informationer, kan du i bunden af visningen, vælge "Redigér". Herefter har du mulighed for at tilføje og ændre de viste oplysninger. Når du er færdig med dine indtastninger, klikker du på "Send".

Oplysningerne sendes til os og vi gennemgår dine indtastninger. Når vi har godkendt dem, modtager du besked og du vil kunne se dine ændringer.

Du kan med fordel logge dig på hjemmesiden med dit brugernavn (e-mailadresse) og adgangskode. På den måde har du også mulighed for at sende billeder til os. Log ind kræver naturligvis at du er medlem og har aktiveret din konto på hjemmesiden.

 

Oplysninger i Fartøjsregisteret

  • Fartøjets navn
  • Præsentation på 90-110 ord (hvis der ønskes en lamineret A3 plakat)
  • Type
  • Byggeår
  • Byggemateriale
  • Længde, bredde, dybgang i meter
  • Konstruktør
  • Motor (mærke og HK) ved motorbåd og gerne ved sejlbåd
  • Rigtype (ved sejlbåd)
  • Sejlareal (ved sejlbåd)
  • Byggested/bådeværft
  • Fartøjets nuværende ejer + ejet fra (årstal)

  • Klasse (for sejlbåd)
  • Sejlnummer (for sejlbåd)
  • NNL mål (for sejlbåd)
  • Deplacement i tons
  • Kaldesignal
  • MMSI
  • Tidligere navne
  • Tidligere ejere + årstal

Hvis vi undervejs får brug for yderligere oplysninger fra dig, eller i øvrigt har brug for informationer, vil vi kontakte dig via e-mail.

Når alle oplysninger er på plads, sender vi Registreringsbeviset til dig.