Gå til hoved-indhold

Sidste nyt om digitaliseringsprojektet

Repræsentanter fra Svendborg Museum, Dansk Museum for Lystsejlads og DFÆL har været samlet for at rydde de sidste hindringer ad vejen for det planlagte digitaliseringsprojekt omkring klassiske lystbåde i Danmark



Normal

0



21



false

false

false


DA

X-NONE

X-NONE




























Museumsleder Esben Hedegaard fra Svendborg Museum kunne på mødet vise,

hvordan museets scanner på få øjeblikke forvandlede en ældet tegning af en

gammel Lind Hansen skonnert til en fin digital kopi lagret i museets database.

Vores forventning er således, at der allerede i begyndelsen af foråret

vil flyde en jævn strøm af tegninger af danske lystbåde ind på de digitale

hylder.

Sideløbende med scannings og registreringsarbejdet, vil arbejdet med

at rejse midler finde sted. Selve scanningen og registreringen af de scannede

tegninger forventes gennemført af aktive fra de tre implicerede parter.

Allerede i januar får DFÆLs bestyrelse et dagskursus, i kunsten at scanne og

registrere korrekt –og så kan vi for alvor komme i gang med digitaliseringen!

Vi vil i DFÆL nedsætte små arbejdsgrupper til formålet, og arbejdet komme

fortrinsvis til at foregå i weekenderne. Hvis du har lyst til at deltage i

dette arbejde, så hører vi gerne fra dig.

Tegninger er ikke det hele. Der skal tillige etableres en ny digital

platform, hvor interesserede med vidt forskellig baggrund - så enkelt som

muligt - skal kunne navigere rundt i de mange informationer databasen kommer

til af tilbyde.

Ambitionen bag det kommende arkiv er, at det skal kunne rumme alle

danske lystbåde bygget i træ tilbage fra det sidste halvdel af 1800-tallet. Det

siger sig selv, at en komplet registrering næppe vil være mulig, men at vi med

tiden vil kunne have mere end et godt overblik og danske lystbåde i træ. Til en

start vil eksisterende registre og opslag vedrørende de bidragende

konstruktører danne grundlaget, og herfra vil der kunne bygges videre med nye

registreringer. På sigt skal arkivet udvides med beskrivelser af museums

effekter, opslag om værfter, sejlmagere, motorfabrikanter mv. Vi får således opbygget

et helt enestående arkiv om historisk lystsejlads, og dette vel at mærke med

fuld offentlig adgang.






0

false


21


18 pkt

18 pkt

0

0


false

false

false











/* Style Definitions */

table.MsoNormalTable

{mso-style-name:"Tabel - Normal";

mso-tstyle-rowband-size:0;

mso-tstyle-colband-size:0;

mso-style-noshow:yes;

mso-style-parent:"";

mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;

mso-para-margin:0cm;

mso-para-margin-bottom:.0001pt;

mso-pagination:widow-orphan;

font-size:10.0pt;

font-family:"Times New Roman";

mso-ascii-font-family:Calibri;

mso-fareast-font-family:Calibri;

mso-hansi-font-family:Calibri;

mso-bidi-font-family:"Times New Roman";}

 

Mens

de indledende opgaver således er ved at falde på plads, starter næste fase med

at rejse penge til projektet. Det forventes at projektet kan finansieres

igennem fondsmidler. Skulle du alligevel ligge inde med små 400.000, der

mangler ben at gå på - eller kender nogen der gør - hører vi gerne fra

dig. 























































































































































































































































































































































































 

/* Style Definitions */

table.MsoNormalTable

{mso-style-name:"Table Normal";

mso-tstyle-rowband-size:0;

mso-tstyle-colband-size:0;

mso-style-noshow:yes;

mso-style-priority:99;

mso-style-parent:"";

mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;

mso-para-margin:0cm;

mso-para-margin-bottom:.0001pt;

mso-pagination:widow-orphan;

font-size:10.0pt;

font-family:"Times New Roman",serif;

border:none;}