Rejsebrev II fra NW USA og SW Canada om DK spidsgattere
Hej derhjemme,
Som sagt i slutningen af sidste brev var der i weekenden et arrangement i Port Townsend. Det er en lille by ved sundet NW for Seattle, som i løbet af det seneste tiår har udviklet sig til noget nær USA's "træbådsmekka". Jeg fik af direktøren for Port Townsend Wooden Boat Foundation forevist helt fantastiske bygninger på havnefronten bygget i kraftige konstruktioner af cedertræ med sejlerskole i træbåde, træ-bådebyggerskole, mødefaciliteter, butik med alskens træbådsgrej af enhver art, bøger om træbåde etc. De nye bygninger er 2 år gamle og hele molevitten har kostet 90 mio kr - halvdelen skaffet ved sponsorer og halvdelen offentlige midler.
Arrangementet i weekenden indeholdt 3 kapsejladser og middag, fest med musik og dans. Ca 45 deltagende både af alle størrelser. Til september-arrangementet forventes 200 både. Jeg deltog i kapsejladsen i direktørens (Kaci Cronkite) 45m2-MSJ Hansen-spidsgatter PAX (=S45 D3 SKARVEN i Svanemøllen) og fik lov at være skipper. Desværre var båden ikke målt - havde ikke sejlet kapsejlads før, så vi blev sat i et "diverse"-løb med et par skonnerter og en Th. Lind folkebåd fra 1958.
Spiler havde vi desværre ikke men det havde folkebåden som derfor vandt 1. sejlads i den lette vind med 2 sekunder over os. Men det var jeg nu ganske godt tilfreds med alligevel. Folkebådens ejer fik da også at vide bagefter at derhjemme ville spiler på en folkebåd have været snyd og det grinede vi allesammen af. Carol som hun hedder vil meget gerne se Ove Mørups tilsvarende båd Diana og hvis hun kommer til DK har jeg faktisk lovet hende en tur i den, Ove! Også fotos af PAX og folkebåden vedhæftet.
Jeg har set to restaureringsprojekter af både identiske med min egen S38 D1 Bel Ami, nemlig S38 D8 Cito og den uklassede Havlit. 3/4 af verdens ejere af MSJ Hansen-1935-tegning-spidsgattere var således samlet og fik adskillige skåle på sejlerpubben efter besigtigelserne i den anledning. (Den 4. båd er S38 D6 Elian i Aalborg - jeg kender desværre ikke ejeren). Flot arbejde de to ejere laver - hhv. sejlmager og bådebygger-lærer på træbådsværftet. De håber begge på søsætning indenfor de næste to år. Fotos af de to både vedhæftet.
Jeg vil nu slutte beretningerne herovrefra og drage til Island i morgen - der er så vidt vides ikke eksporteret spidsgattere dertil, så jeg vil koncentrere mig om natur og om at se de steder mine forfædre flyttede til for 1100 år siden. "Vi" flyttede først fra øen i 1808, så "vi" fik sikkert sejlet en hel del spidsgatter (=vikingeskib) i de mellemliggende år.
Mange træbådshilsener til jer alle fra
Henrik Effersøe (stadig ikke-skipper på S38D1 Bel Ami)
DFÆL takker Henrik for at tage sig tid til at dele sine oplevelser med os. Henriks egen Spidsgatter Bel Ami kan du finde i registret eller ved at trykke på linket.