Pressemeddelelse om at klassiske lystbåde får registreringsbevis

DFÆL har i dag udsendt pressemeddelelse om at vi introducerer Registreringsbeviser til vores sejlende kulturarv

Ebbe Andersen med registreringsbevis om bord på Undine

De første femten klassiske lystbåde i Danmark fik ved nytårstid udstedt et registreringsbevis af Dansk Forening for Ældre lystfartøjer. Og i løbet af 2023 kommer mange flere til.

Beviset dokumenterer det klassiske fartøjs identitet, og er et digitalt udtræk fra det nationale register for klassiske lystfartøjer. Registeret varetages af DFÆL, Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer. For at få et bevis til sin båd, skal ejeren være medlem af DFÆL og båden være oprettet i fartøjsregisteret.

”Beviset ligger ombord på fartøjet, lige som registreringsattesten i en bil. Med det i hånden kan ejeren dokumentere alle vigtige fakta om bådens identitet”, siger DFÆL’s formand Simon Bordal Hansen.

Oplysningerne på registreringsbeviset gennemgås af en gruppe fartøjshistorisk sagkyndige inden beviset udstedes. Er båden nu også en 38 kvm klassespidsgatter? Og er den konstrueret af M.S.J. Hansen? Er byggeåret korrekt?

”Med beviserne kommer der mere styr på vores maritime kulturarv. Vi har stadig over 1.000 traditionelt byggede lystbåde af træ i Danmark. Det er aktive fartøjer og de skaber en direkte forbindelse helt tilbage til lystsejladsens barndom midt i 1800tallet”, siger Simon Bordal Hansen.  

Det digitale arkiv bag beviserne blev bygget i 2022 og har hentet sine første rådata fra DFÆL’s gamle fartøjsregister. Fartøj for fartøj opdateres og suppleres med oplysninger løbende - også med fotos.

”Det arbejde vil fortsætte lige så længe, som der er klassiske lystbåde”, siger Preben Rather Sørensen, der er bestyrelsesmedlem i DFÆL og ansvarlig for IT-systemet.

”Nu har vi et meget effektivt og moderne system, der også lever helt op til krav om sikkerhed. Registreringsbeviserne kræver meget kontrolarbejde, fordi alle oplysninger på det enkelte bevis skal være helt pålidelige”, siger Preben Rather Sørensen.

I foråret gennemfører DFÆL en informationskampagne om de nye registreringsbeviser til bådebyggere, forsikringsselskaber, bådmæglere og andre, der kommer i kontakt med de klassiske lystfartøjer. 

Bådebyggerens egen spidsgatter får et registreringsbevis

I en hal på Marstal Havn holder bådebygger Ebbe Andersen til. Gennem en menneskealder har han bygget træfartøjer. Marstal Museum har lige udgivet en smuk fotobog om hans virke. Og inde i hallen står et par både, som Ebbe er i gang med. Den ene er hans store spidsgatter Undine. Et ægte klenodie, konstrueret af Aage Utzon, og gennem de seneste år restaureret helt ned i detaljen af Ebbe Andersen selv. Kort før nytår fik Ebbe så overrakt Undines registreringsbevis.

”Jeg er virkelig glad for mit registreringsbevis”, siger Ebbe Andersen. ”Vi har savnet sådan en skriftlig dokumentation af de klassiske lystfartøjer. Nu får vi den, og det er godt for vores fine kulturarv”.

Undine stod nybygget og sejlklar på Lilleøværftet i Korsør i 1937. Året før var den nye klasse for 55 kvadratmeter spidsgattere besluttet. Sådan én ville urmager Georg Nielsen i København have, og Utzon leverede en tegning.

Siden søsætningen i 1937 er kun få ting ændret på Undine. En indenbords motor kom til i 1950erne, og bommen blev kortet lidt af i 1960. Men ellers står båden i dag, som da den var ny.