Noget om ”Gl. Sussi”
I forrige nummer af ”Klassisk Træbåd” var der en lang beretning om den smukke motorbåd, der vandt ”Skruen” ved DFÆLs sommertræf i Svanemøllen. Ejerne eftersøgte oplysninger om deres båds færden i dens ukendte fortid i Danmark, og det har givet pote.
Vi har modtaget et dejligt brev fra vores æresmedlem Helge Møller, Svendborg. Helge er jo den tidligere ejer af frederikssundsjollen ”Spray” gennem 51 år - og hvad Helge ikke ved om gamle lystbåde er næppe værd at vide.
Normal
0
21
false
false
false
DA
X-NONE
X-NONE
Her er Helges brev:
I vores dejlige blad "Klassisk Træbåd" nr. 117 blev bragt en
artikel om en skøn gammel Motorbåd ”Gl..Sussi”. Artiklen slutter med en opfordring
– om nogen kan fortælle noget om perioden 1960 til 1973.
Ved første øjekast troede jeg det kunne være en båd -
”Hexen” - tidligere af ejet af min datter og hendes eksmand, men da jeg så at
"Sussi" tidligere havde heddet ”Sessan”,
dukkede noget andet op i min hukommelse !
I årene 1964 til 66 var jeg ansat som lagerforvalter hos en
Austinforhandler Karl O. Skov i Svendborg.
Skov handlede med biler, og forøvrigt også med mange andre
ting, - en god gammeldags ”kreglertype” ! Han havde ikke tidligere haft noget med sejlads at gøre, og
da han vidste at jeg sejlede, bad han mig en dag om at tage med til Odense og se på et ”skiv” ! - Det var jo så
en motorbåd ”Sessan” ! Sælgeren var en bilhandler i Odense (jeg husker ikke
navnet), men da jeg syntes skivet så fornuftigt ud, fik de da en handel i stand, - bl.a. indblandet også adskillige
brugte biler, så hvad den endelige pris for Sessan” fandt jeg aldrig ud af !
Således kom ”Sessan” til Svendborg, og fik i starten
bådeplads ved Christiansminde broen.
Skov var som nævnt ny i ”faget” - så jeg blev anmodet om at hjælpe med praktiske ting, bl.a.
tilpasse og splejse fortøjninger, stræktove m.v. – Det foregik i
min normale arbejdstid, så det var
såmænd meget hyggeligt. Skov var normalt en ret ”påholdende” mand, men jeg skulle
bare bare købe det bedste uanset prisen, når det var noget til ”skivet” ! (Han var ved at ”lære det”)
På den tid var man normalt De´s mellem arbejdsgiver og
ansatte, men når vi var sammen ved båden, var vi pludselig dus – med formiddagsbajere m.v. - for så at vende
tilbage til at være De´s, når vi var i forretningen igen !
Sejladsen blandede jeg mig ikke i - men husker dog en tur,
hvor Skov inviterede funktionærerne i firmaet på en sejltur. - Hvor
skulle vi så sejle hen?? Som den mest sejlkyndige foreslog jeg Ærøskøbing som passende til en dagtur. Skov bad mig overtage ”styring og
navigation” som kendt mand i farvandet.
Jeg husker også, at førstemanden på værkstedet, som slet
ikke var ”sejler” - han mødte op i Jakkesæt og sorte herresko med
lædersåler. Det mente Skov ikke var så
heldigt, så de fine laksko, med den tids spidse snuder, blev pakket ind i
forhåndenværende klude m.v. til megen morskab for alle.
På vej mod Ærøskøbing var der tid til at anløbe Hjortø
undervejs. Jeg var som sagt styrmand - men så råber Skov pludselig: ”Vi går på
grund” ! Han kendte jo ikke renden ind
til Hjortø - men når man står midt i skivet og kigger til siderne, så ser man jo
også kun ca. 20-30 cm dybde tæt ved siden af renden!
frokost, kom vi velbeholdne hjem igen.
"Spray" sammen med Simon, Helge og Tom ved ejerskiftet i 2008
Jeg fratrådte
bilfirmaet i 1966 og ved efter den tid ikke så meget om ”Sessan”, - eller
hvornår eller hvordan Skov skilte sig af med den. Men efter Skov flyttede til
Thurø fik han senere en større motorsejler ved egen bådebro der.
Både Skov og omtalte mekaniker er begge døde for en del år
siden, - så jeg tør godt skrive om dem !
Ja det var måske kun lidt jeg kunne bidrage med, - men lidt har vel også ret !
Helge Møller
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}