Kuling, kaffe og kage.
Den var gemt godt af vejen, den gode Kuling. På land
derude hvor der er langt mellem husene og endnu længere mellem husnumrene. Det
blev til lidt ekstra kørsel før de besøgende kunne parkere ved det maskinhus,
hvor renoveringen foregår.
Men der stod den så: næsten 8 meter fyr på eg. Skroget er
beskyttet med de første lag maling udvendig som indvendig. Noget af dækket er fjernet;
det samme er ruftaget. Rufsider/cockpitkarm står tilbage, men også her skal der
luges ud; spørgsmålet er bare hvor meget?
Sammen med kaffen og den nybagte kage flød de velmente
forslag i en lind strøm gennem hallen.
Netop ”hvor meget” og ”hvordan” var det tilbagevendende
tema hen over eftermiddagen. Det er jo nærliggende at genopbygge med de metoder
mester Knudsen i Jyllinge i sin tid benyttede sig af, da han byggede Kuling.
Plankedæk med lærred og nye rufsider i mahogni eller eg. En smuk og i
håndværksmæssig forstand traditionel løsning på opgaven.
Alternativet kunne være en plade krydsfiner. Tømmeret er
jo også lidt medtaget sine steder, og 16 mm krydsfiner stiver gevaldigt. Det er
jo ikke helt det samme skrog, som det Knudsen lod løbe ud i Roskilde Fjord for
snart 70 år siden.
Kulings ejer, Benny Andersen, fik så rigeligt af input at
sortere i til det fortsatte arbejde. Betragtninger der nok er nogle overvejelser
værd.
Og så er der lige en ekstra dimension: tiden. De fleste
anskaffer sig både med det formål at sejle. Så et eller andet sted, er der jo
et loft for, hvor mange sæsoner man kan stå på land.
I forhold til det sidste var Kulings ejer, BennyAndersen dog helt afklaret: sommeren 2017. Så skal der sejles.