Gå til hoved-indhold

German Classics 2010

Weekenden efter Svendborg Classic Regatta blev det store stævne "German Classics" afholdt i Laboe (Kiel) med omkring 150 klassiske både. Michael Weber deltog med sin flotte Slaaby-Larsen Yawl "Safir" af typen Vampire 24. Michael har sendt os følgende beretning fra stævnet:

Min Yawl Safir er lidt som en "Wanderer zwischen den Welten", halv dansk og halv tysk. Bådens faste hjemsted er København, men den ligger faktisk indtil videre i Kiel / Tyskland. Så var det også nærliggende at deltage i en af Tysklands største kapsejlads events for træbåde - German Classics 2010, som fandt sted kun 3 sømil fra Safirens temporære hjemsted.

German Classics blev grundlagt for 22 år siden, og hvert år deltager nu omkring 150 både fra Tyskland og nabolande. Stævnet organiseres af Freundeskreis Klassische Yachten (www.fky.org). Stævnet begyndte Torsdag d. 19 august med et welcome party og dagen efter sejledes der for første gang på mindre parcours i Kieler-bugten.

Vi deltog kun fra fredag aften. Efter en køretur fra København til Kiel sejlede jeg båden over til Laboe. Havnen var allerede fuld af masser af træbåde og jeg fandt en plads ved siden af den ældste deltagende båd - "Peggy Bawn" fra Irland (tegnet 1894).

Senere kom også mine venner om bord og vi hyggede os blandt de hundrede af andre træbådsenthusiaster.
Peggy Bawn, Safir og spidsgatteren Saga fra Svendborg var de eneste udenlandske deltagere.

De fleste både var enten folkebåde eller havkrydsere. Men der fandtes også små joller, skærgårdskrydsere, spidsgattere og kæmpestore meter både (bl.a. flere 12m R-både).

Samme aften blev restaurationsprisen uddelt. Tre både havde ansøgt om prisen og forberedt store tavler som viste restaurationsforløbet. Prisen fik en lille "Schweriner Einheitsjolle" for den blev bygget tilbage til den oprindelige design fra 1920, helt uden kompromis til dagens teknik og innovationer i byggematerialer.

Næste dag spiste vi morgenmad med de andre deltagere i et stort telt og så fulgte der skipperbriefing til kapsejladsen. Vi blev placeret i gruppen "6KR og lignende" sammen med 12 andre både.
I Tyskland bruger man det meget simple KLR-mål, som ikke kræver en kompliceret måling af bådene. Faktisk var nogle nøgletal på registreringsblanketten nok for at få KLR-målet beregnet.

Der blæste en frisk vind omkring 8-10 m/s da kapsejladsen begyndte. Bådsklasserne startede med 10 minutter mellemrum. Vi havde rebet vores storsejl lidt og det var også en god idé, da vinden tiltog hurtigt og en båd ødelagde et sejl, mens en mast knækkede på en frisk restaureret havkrydser den dag. Vi fik ikke den bedste start og havde svært ved at hente de andre både. Der var også nogle farlige situationer ved bøjerne, hvor vi foretrak at sejle i lidt mere afstand for ikke at risikere et sammenstød.

Vi hentede dog 2 både, bl.a. en Vampire 22 bygget i Tyskland (Caprice). Desværre kom vi pga. vores KLR mål kun på sidste plads i vores gruppe (bortset fra 2 både som afbrød midtvejs) men det var da heller ikke så vigtigt. Stemningen var hovedsagen og den var helt i top. Kapsejladsen endte efter omkring 5 timer.

Om aften var der fest og kapsejladspræmier blev uddelt, bl.a. en særlig skærgårdskrydserø-pris. Den fik Eos, en 22 kvm skærdgårdskrydser, mens det var en Vindø 30 som vandt i vores gruppe. Aftenen fortsatte med live musik og øl, og der blev vist billeder fra dagen.
En ekstra highlight er muligheden at kunne købe et billede af sit eget skib lavet af en af de 2-3 professionelle fotografer, som krydsede kapsejladsfeltet gennem dagen og tog flotte billeder af de fleste skibe.

Vi lå nu sammen med den tyske Vampire 22, vi havde lagt mærke til tidligere, og som en af mine venner faktisk kendte skipperen af. Vi snakkede meget om vore både, forskellen mellem en 22 og 24 og hvordan dagen gik. Natten varede længe og det kostede os nogen anstrengelse at stå op morgenen efter.

Efter fælles morgenmad sejlede den ene båd efter den anden og også Safir tog hjem.

Det var en superhyggelig event, som jeg kan anbefale meget og som man også meget godt kunne kombinere med Svendborg Classics, som blev afholdt weekenden før.

Programmet og flere informationer findes på deres hjemmeside: