Gå til hoved-indhold

DFÆL har modtaget et rejsebrev.

Henrik Effersøe, der er kendt som en af landets absolut mest passionerede Spidsgatter entusiaster, er i disse uger i USA og Canada. Henrik har igennem flere år haft tæt kontakt til Spidsgatter miljøet i Seattle, det var derfor med stor glæde og forventning at Henrik satte sig på flyet og fløj over Atlanten. Rejsen tager udgangspunkt i at se og opleve en del af de mange Spidsgattere, som er blevet eksporteret fra Danmark.
Vi har med glæde modtaget denne rejsebeskrivelse.

 

Undertegnede er på en lille studierejse herovre for at se lidt på de af vores spidsgattere, der blev eksporteret til Nordamerika omkring 1960. Stort set alle eksisterer endnu og de fleste i fin stand.

Hovedparten er i det område hvor jeg befinder mig, mens der er få andre steder. Der er ca 10 klassespidsgattere i Nordamerika, heraf ca 8 her i området.

Min rejsefører er Steve Sunde, som nogle af jer har mødt under hans visitter i Danmark. Han har selv ejet spidsgatteren FRI, der som den eneste har taget turen retur igen. Vi har endda fundet en klassespidsgatter, som vi ikke vidste endnu var i live. Den er godt nok lidt nødlidende, men den rette ejer vil kunne redde hende. Vi fandt båden efter en reaktion i Wooden Boat Forum på internettet, hvor vi eftersøgte ex-DK spidsgattere. En mand mente at vide, at en sådan ligger i en kanal i den nordlige ende af Vancouver Island - ca 5-6 timer med færge, pas-og toldkontrol samt bilkørsel her fra Seattle. Den tur gad jeg ikke uden lidt mere konkret men vupti: Google Earth viser på et satellitfoto over kanalen i byen Courtenay på Vancouver Island en spidsgatter med presenning lige ud for en stor busk. Off we went og da vi endelig ankom til kanalen var der ingen spidsgatter ved busken. Slukørede vandrede vi langs den kedelige kanal og 100 meter længere fremme lå Utzon-spidsgatteren under en presenning. Navnet AIDA tydeligt på låringen. Lidt mas med at få at vide hvem ejeren var, men han kom da på cykel efter en ca 20 minutters ventetid! Hurtigt opslag i spidsgatterregistret viste, at der er tale om S38 D23 bygget i 1948. Eksporteret til Canada i 1960 sammen med 5 andre spidsgattere, heraf er en stadig i Canada, mens de øvrige er i Seattle-området nu. AIDA er som sagt i dårlig stand, men nu prøver vi at finde en god ejer til hende.

På hjemturen så vi SKOAL i Victoria, den sydlige hovedby på øen lige overfor amerikanske Port Angeles. Den er i exellent stand og det er S38 D10 - også Utzon. I Port Townsend  N for Seattle så jeg Da Capo S38D9 - endnu en Utzon og i Olympia syd for Seattle PIA S 38 D 14 - også en Utzon. Jeg vedhæfter lidt billeder fra denne perlerække af Utzon-både, hvoraf de fleste som sagt er i fin stand.

Jeg sejlede med PIA - desværre i regn og ingen vind, men en stor oplevelse alligevel. Da Capo stod på land for forårsklargøring (med mast), men er nok klar og i vandet i overmorgen til Wooden Boat Show i Port Townsend - mere om det og mange flere spidsgattere i næste brev. Jeg håber at være med til kapsejladsen i 45m2-MSJ Hansen-spidsgatteren PAX (=S45 D3 i Svanemøllen)

Mange hilsener til jer alle på den anden side jordkloden fra

Henrik Effersøe (pt. ikke-skipper på S38D1 Bel Ami)

S38D9 Da Capo i Port Townsend. Bedre stand findes vel næppe

S38D14 Pia i Olympia i regnvejr- dog alligevel en dejlig sejlads.

S38D14 Interiør-billedet viser den fine lille brændeovn specielt til lystbåde - luner angiveligt fantasisk de kølige septemberaftener!

S38D23 Aida i kanalen i Courtenay. Et håndværkertilbud til den rette