Limning med Epoxy

Flere og flere går over til at bruge epoxy til at lime og reparere vores gode gamle træbåde med.

En stor fordel ved epoxyen er at den ikke kræver de meget omhyggelige pasninger, som rigtige fagfolk er i stand til at udføre. Epoxyen kan udfylde revner og gab, og det er ligefrem en fordel, at limfugen ikke er for tynd. Desuden er epoxyen fugtbestandig i det lange løb i modsætning til flere andre ellers anvendte lime. Og den er overraskende nem at arbejde med, når man først kommer i gang.

Alle kan altså være med. Det kræver blot at man omhyggeligt overholder blandingsforholdene, og at man følger de anvisninger på limninger, som producenterne angiver.

Ofte er det en fordel at lime i to faser:
1. Først smøres den nyblandede epoxy på begge limflader med en pensel, så den laktynde lim "slår rødder" ud i træet
2. derefter fortykkes blandingen til en passende fed konsistens, så den ikke løber ud - ved hjælp af forskellige fortykkelsesmidler, valgt efter formål. Påføres derpå på den ene af limsiderne, og man kan straks efterfylde limningen, så der bliver en glat og afsluttet overflade - altsammen i een og samme proces.

Der findes en del producenter og leverandører af epoxy, men min anbefaling er at bruge West Systems produkter, især hvis du er nybegynder på området. Der er flere fordele:
- West Systems varer kan købes i mange bådudstyrsforretninger, og du kan købe lige det du har brug for til din specielle limopgave.
- Du kan som regel få en yderst detailleret og forståelig brugervejledning fra West i forretningen, men du kan også downloade den her som pdf-fil: West System, brugervejledning

Mangler du gode råd til netop dit limningsproblem, så spørg på DFÆLs Facebookside. Der er masser, der har erfaringer med anvendelsen af epoxy.