Velkommen til artikelbasen

Her finder du stort set alt, hvad der er godt at vide om klassiske lystbåde

Artikelsamlingen er en række tekster, som er samlet gennem foreningens lange historie. Der er artkler indenfor en lang række emner og i menuen til venstre, kan du komme lidt nærmere det emne, som du interesserer dig for.

Tidligere artikler ligger primært som PDF og er sakset fra DFÆLs medlemsblad.

Artikelbasen er under opbygning, efter at foreningen fik ny hjemmeside i starten af 2021.

Poul Molichs Marsk

Første gang jeg så Marsk var til DFÆLs stævne i Nykøbing Sjælland i 2005. Jeg var selv sejlet til Nykøbing i min dejlige kutter Saxon, og kiggede i de år langt efter både af den type - slanke linier, velformet overhæng agter, lave overbygninger, skabt til effektiv sejlads.

2003: Marsk netop søsat efter renoveringen. Molichs værft på Hundested Havn. Foto: Stig Ekholm

Fra Molichs bådehal. Klædningen er ved at blive skiftet. Den nye klædning limes i nådderne med PU-lim. Foto: Stig Ekblom

Marsk nærmede sig havnen ganske langsomt uden sejl. Senere forstod vi, at båden var udstyret med fastmonteret elmotor, som bestemt ikke var hverdagskost den gang. Skinnende blank lignede den en ny båd, selv om den var bygget i 1952. 

Jeg kunne ikke umiddelbart genkende båden, og jeg kan huske, at jeg studsede over ruffet, som så mere moderne ud end på de ældre slanke kuttere. Så hvad var nu det for en smuk båd?

Det var Poul Molichs nordiske krydser Marsk, den navnkundige bådebygger og konstruktør i Hundested. Marsk havde DFÆL-bladet skrevet om, hvor NK-sejleren Stig Ekblom flere gange besøgte Molich på værftet i Hundested og fulgte Molichs gennemgribende renovering af Marsk. Så jo, det var en båd fra 1952, men stort set genopbygget af de mahogniplanker han havde lagt til side, den gang han i 1952 byggede Marsk , hvis nu nogen ville finde på at bestille en ny båd..

På besøg hos Molich

Her er nogle pluk fra Stigs artikler om besøgene hos Molich. Første besøg lige inden renoveringen gik i gang:

"Den nordiske krydser NK D45 “Marsk” fra 1953 er kommet tilbage til sin skaber efter i 3 år at have vandsmægtet på landpladsen ved Svanemøllehavnen.
Den berømte og efter alt at dømme hurtigste nordiske krydser af alle var tæt på sit endeligt, da Poul Molich, som i sin tid selv tegnede og byggede den, ved en tilfældighed så den til salg i Politiken.

Han fortæller, at han ikke kunne få det over sit hjerte at lade den gå til, og det endte med at hans datter og svigersøn, Elsebeth og Ole Wedel købte Marsk, med henblik på at de sammen ville sætte den istand.
Det var ikke en opgave for en almindelig amatør, siger Poul Molich. Klædningen havde skilt sig ad og var revnet af tørhed, og faktisk lå der træ til en komplet klædning i Honduras mahogni på lageret."

Stigs artikler i DFÆL-bladet, det nuværende Klassisk Træbåd, fulgte den omfattende renovering, hvor den nye klædning limes, og hvor dækket og hele overbygningen skiftes ud. Undervejs i arbejdet kom Poul Molich alvorligt til skade på den ene hånd, men trods ulykken genoptog han arbejdet, og i 2003 kunne den genopbyggede Marsk søsættes fra værftet på Hundested havn. Netop 50 år efter Marsk første gang kom i vandet, også fra selv samme værft i Hundested.

Marsk får en ny ejer

I 2006 døde Poul Molich, og med ham en fantastisk periode  i danske bådebygning. Marsk blev sat til salg og i 2008 købte

Bent Hindhede båden i et partnerskab med hustruen Jeannet og sønnen Daniel. Lidt af et skifte fra den rummelige og godmodige 38 kvm Utzon spidsgatter.

I denne vinter står Marsk i Hal 16 på Helsingørs gamle værft, hvor der er plads og mulighed for at arbejde med både hele vinteren under tag og med gode faciliteter. Og det var meningen, at DFÆL skulle have holdt et seminar om den nordiske krydser netop i Hal 16, side om side med Marsk. Men coronaen har spændt ben for os - til gengæld kommer seminaret på et senere tidspunkt i år, når vi igen forhåbentlig trygt kan mødes.

Navn: NK D45 "MARSK"
Byggeår: 1952 
Konstruktør: Poul Molich  
Byggested: Poul Molich, Hundested
Længde: 10,63 m 
Bredde: 2,11 m
Deplacement: 2,99 tons
Nuværende hjemhavn: Hornbæk