Gå til hoved-indhold

Velkommen til artikelbasen

Her finder du stort set alt, hvad der er godt at vide om klassiske lystbåde

Artikelsamlingen er en række tekster, som er samlet gennem foreningens lange historie. Der er artkler indenfor en lang række emner og i menuen til venstre, kan du komme lidt nærmere det emne, som du interesserer dig for.

Tidligere artikler ligger primært som PDF og er sakset fra DFÆLs medlemsblad.

Artikelbasen er under opbygning, efter at foreningen fik ny hjemmeside i starten af 2021.

Hansa-jollen

Årets båd ved Svendborg Classic Regatta 2019 blev Hansa-jollen Pinguin, der ejes af Henning Lerche. Hansa-jollen er konstrueret af danskeren og bådkonstruktøren Hans Rasmussen, medstifter af det nok så kendte bådeværft Abeking-Rasmussen. Han tegnede den til en god ven i København i 1947 med afsæt i en tidligere konstruktion fra hans hånd.

Hensigten var at skabe en sødygtig og velsejlende båd, der også kunne klare ganske grundt vand. Derfor blev det en sænkekølsbåd.

Båden er traditionelt bygget, meget velsejlende og kan sagtens klare åbent vand, og jollen bruges ofte til længere ferieture.
Bådklassen er stadig aktiv, med langt de fleste af bådene hjemmehørende i Tyskland. Hos Abeking&Rasmussen blev der i alt bygget 214 Hansa Joller. Båden nybyggges stadig på bådværftet Fricke & Dannhus

Omkring 200 aktive både

Klaus Köster er præsident for Deutschen Hansa-Jollen Segler-Vereinigung , forkortet til DHJSV, og han fortæller til Klassisk Træbåd, at der er godt gang i klassen:
"Vi har omkring 200 både, der er aktivt sejlende. Langt de fleste er her i Tyskland. I 1950erne blev nogle både eksporteret til USA og Venezuela, ligesom en håndfuld joller er flyttet til Østrig og Schweitz".

"Hansa-jollen er meget alsidig, så den kan både kapsejles og bruges til dagture eller længere ferieture. I vores forbund har vi en snes meget aktive regattasejlere, så langt de fleste bruger båden til almindelig fritidssejlads", siger Klaus Köster.

De første joller blev bygget med hvidmalet lærredsdæk og med skrog af lærk og svøb af eg, men senere blev det mahogni og teakdæk. Begge varianter ses stadig på vandet. Bådens forholdsvis lave vægt og nemme køl gør den velegnet til trailer.

Længde: 5,85
Største bredde: 1,65
Dybgang uden sværd: 0,50
Dybgang med sværd: 1,00
Deplacement: 550 kg
Længde i vandlinien: 4,85
Fribordshøjde: 0,68

Se mere på: www.hansajolle.de