Nordisk Folkebåd
Goteborgs Kungliga Segelsallskab kom i 1939 med ønsket om en billig nordisk entypebåd, Forslaget blev stillet ved Skandinavisk Sejlerforbunds møde i Helsingfors 1940.
Det vedtaget at udskrive en konkurrence om tegning af en ""folkebåd"". Betingelserne var, at båden skulle være sødygtig, egnet til langtur og kapsejlads, billig og nem at bygge.
Der kom i alt 58 forslag, heraf blev 4 udvalgt deriblandt 2 danske, bådebygger Knud Olsen, Præstø og arkitekt O.W. Dahlstrøm.
Der blev nedsat et udvalg, som på grundlag af de 2 bedste forslag skulle udarbejde retningslinjer til folkebåden: Det valgte Tord Sunden til at færdiggøre tegninger. Tegningerne, der blev Skandinavisk Sejlerforbunds ejendom, blev endelig godkendt i begyndelsen af 1942.
Den første folkebåd blev bygget og søsat i Sverige i 1942
I Sverige er der bygget ca. 1500 folkebåde, i Finland Ca. 450, i Danmark ca. 1100 og i Tyskland ca. 800. Så folkebåden har haft og har succes i disse lande.
USA har ca. 130 både en del af dem er importeret fra Danmark
Der er aktive folkebådsfelter i Danmark, Sverige, Tyskland, England, Irland, Finland, Schweiz, USA, Canada, Holland og Belgien.