Sølve
Navn | Sølve |
Resumé |
I 1954 fik bådkonstruktøren E. Vind-Hansen opgaven at tegne en robust turbåd til John Berg fra sejlklubben Sundet. Sølve blev bygget hos Knud Heller i Kastrup. John Berg sejlede hver sommer flere måneder Sølve rundt i skandinaviske farvande. I 1998 købte Karin og Ole Toft Jacobsen Sølve. Vi har sejlet lange ture rundt i Skandinavien. Sølve er robust og velsejlende. Den er velbygget, fremstår med ruf, dæk, lønning og cockpit i teaktræ, altid meget velholdt. Der har aldrig været behov for reparationer ud over almindelig vedholdelse. |
Nummer | 1044 |
Bådtype | Havkrydser |
Bådklasse | Kutter |
Bådkonstruktør | Ejner Vind-Hansen, København, Danmark |
Bådeværft | Hellers Yachtværft, Kastrup, Danmark |
Byggeår | 1955 |
Byggemateriale | Kalmarfyr på eg |
Længde | 10.5 m |
Bredde | 2.43 m |
Dybgang | 1.8 m |
Deplacement | 6 t |
Ny national længde | 6.50 |
Brutto-tonnage | |
Netto-tonnage | |
Rigtype | Bermuda |
Sejlareal | 44.69 kvm |
Tidligere navn(e) | |
Sejlnummer | A75 |
Tidligere sejlnummer | |
Motor | Beta BD722 20 hk. |
Kaldesignal | XPB7176 |
MMSI | |
Fjernkending | |
Ejer |
I 1998:
Ole og Karin Toft Jacobsen, Værløse, Danmark
|
Registreringsbevis udleveret | 01. december 2022 |
Præmieringer |
2022: Harpunloggen
2007: For god bevaring |
John Berg fra sejlklubben Sundet bestilte tegninger til en turbåd på 35 fod hos E. Vind-Hansen i 1954. Den blev bygget hos Knud Heller, og blev søsat i 1955. "Vi gik 5-6 mand og byggede på Sølve i 7-8 måneder", fortalte Knud Heller.
De næste mange år sejlede John med skiftende besætninger - mest medlemmer fra Sundet - sommertogter rundt i Skandinavien. John passede smedefirmaet om vinteren, og hans far passede det så om sommeren, så John kunne nå både til Finland og Sydnorge på sine togter. John var meget selskabelig og snakkesalig og har underholdt i mange sejlklubber om vinteren med film og historier fra sine togter. Når vi anløber havne i Bohuslen eller Østersøen kommer folk stadig hen og spør' til John og fortæller om den brave sejler og hans gode humør. John forblev ungkarl til han var næsten 50. Det fik Lis fra kvindelig sejlklub forpurret, så de næste ca. 20 år var de to uadskillelige. - Først i sen alder overlod John båden til en gammel klubkammerat i Kalundborg.
I 1998 fandt vi Sølve på en bådplads i Kalundborg. Den "nye" ejer var død, og båden var i miserabel forfatning, så udtørret, at man kunne se ud gennem sprækkerne i bunden til gruset på bådpladsen. Vi fik styr på båden på et par weekender og fik den sejlet hjem til Rungsted. Det var vores base for de næste 17 år og vores udgangspunkt for mangfoldige togter rundt overalt i Danmark, Nordtyskland, Bohuslen og Østersøen op til Stockholms skærgård.
Sølve er ikke nogen kapsejler, men en tung, stabil turbåd, som med god lang vandlinje er stabil og velsejlende på de lange stræk. Og selv om båden havde en kort nedtur efter John, mærker man overalt på Sølve at den er velbygget og velpasset. Og Sølves mange venner forventer at ejerne fortsat har pligt til at holde den i toptrim! (Karin og Ole)