Pan
Navn | Pan |
Resumé | |
Nummer | 293 |
Bådtype | Spidsgatter |
Bådklasse | Spidsgatter |
Bådkonstruktør | Georg Berg |
Bådeværft | Brdr. Michaelsen, Sønderborg |
Byggeår | 1922 |
Byggemateriale | Kalmarfyr på eg |
Længde | 8.07 m |
Bredde | 2.5 m |
Dybgang | 1.1 m |
Deplacement | 3.7 t |
Ny national længde | 5.7 |
Brutto-tonnage | |
Netto-tonnage | |
Rigtype | Bermuda |
Sejlareal | 37 kvm |
Tidligere navn(e) | |
Sejlnummer | R 13 |
Tidligere sejlnummer | |
Motor | Suzuki 6 hk, 4 takt |
Kaldesignal | |
MMSI | |
Fjernkending | |
Ejer |
Ukendt årstal/periode:
Bernt Kiær, Assens, Danmark
|
Præmieringer |
2012: Vandrepokal
2011: Carita loggen 1992: For god bevaring |
Ved Svendborg Classic
Gaffelrigget
Ejere
Gleie,
Troense
1937 Toldopsynsmand
C. Henriksen, Vordingborg
Ing. Jacobsen København?
1942 Thigaard Andersen Holbæk?
1944 En overlærer i Holbæk (Gunnar Holdt?)
1945 Læge Dahl i Roskilde
1946 Tandlæge Evald Damgaard i Roskilde
1947 Herreekviperingshandler Luis Larsen Roskilde
1948 Landinspektør Ove Emil Krarup, Roskilde købt for kr. 6.750.-
1971 Erik Kiær, Assens
1978 Bernt Kiær, Assens.
Før Assens:
1946 ca.
Minus bovspryd
1964
Bermudarigget
Assens:
1971
Købt fra O.E. Krarup i Roskilde for kr. 30.000.-
1974
Købt brugt spiler i Horsens
1976
Ændret skab i kahyt til bord m. skuffer.
1977
Mast brækket under flytning i masteskur
1978
Købt brugt mast i Pitchpine fra Niels Høeg i Frederikssund
1979
Rullerebbeslag fjernet, storsejl forsynet m. rebkovse for 2 reb
Købt brugt spiler 50m2, Niel Pryde
1980
Ny genua 1, 200g , 22,3 m2 , Freytag Sails
Ny fok, 7,25oz Bainbridge 10 m2, Bang Sails
1981 Nyt storsejl, 7,25oz Bainbridge, 27,5 m2, Bang Sails
Nye skødespil Andersen nr. 16
Fald og rebeliner ført tilbage til cockpit
1982
Ny genua 2, 6,7oz Bainbridge,15,4 m2, Bang Sails
Ny log Silva 2000
1983
Ny spiler, triradial 40g, 60m2, Bang Sails
Storskøde ændret fra nokskødning til skødning fra bro i cockpit
Lavet ny rorpind og forlænger i lamineret eg
1984
Ny genua 1, let 2oz mylar 21,8m2, Bang Sails
Nyt cockpit mahogny finer m. teakdørk og teak styretofte
Forreste kølbolt skiftet
Nye faldspil Andersen nr. 10
Installeret solcelleventilator på ruftag
1985
Skiftet 3 kølbolte til 20mm rustfri stål
1986
Påbegyndt omspigring af bund.
1987
Nyt dæk udført i 15mm gaboonfiner, pilehøjden i dækkrumning forøget med ca.
40 mm. Belagt med Treadmaster i felter.
Skiftet spiger i bund hvor de gl. var løse, bb spant 5, 6 & 7 + stb spant 6 spigret om.
1988
Udskiftning af spiger i bund fortsat.
Monteret teaklister på sidedæk agter i begge sider
Installeret ny VHF, antenne på forpart af mast over fokkegods.
1989
Skiftet kølbord i bb side 3,5m fra stævn og agterefter
Skiftet bundstok i forskib under mast
Ny aptering i forrum i 12 mm finer
Skiftet spigrer i stb. kølbord fra for til midtskibs, kalfatret m. værk
Udskiftet over- og undervant til 6mm 1*19 wire
Fornyet kindbakker på rorhoved med mahogny
Installeret nyt kompas, Silva 1000
1990
Skiftet spigrer i begge kølbord fra midt til agter, kalfatret m. værk
Ændret storsejl, nyt underlig fra hals til minireb.
1991
Nyt pantry i 12 mm mahogny finer
Omspigring af bund fortsat
1993
Nyt motorbeslag, ombygget Spækhuggerbeslag til montering på agterdæk
Skiftet 3 bolte i agterstævn til 10 m/m rustfri.
1994
Mast renoveret og ombygget bl.a. m. skivgat for storsejlsfald og strutstag er ført ned til lige over bo
mmen, alle beslag galvaniseret.
Fortsat udskiftning af spiger.
Ny bompressenning
Sejlet masten ud under Fyn rundt.
Ny mast udført i limtræsbjælke af gran, nyt beslag for fokkegods, strut m.m. delvis ny
stående rig
1995
Skiftet kølbord i stb. side i hele længden. Skiftet stævnknæ (bjørn) v. agterstævn samt
ca. Ÿ m af inderstævn.
Isat bundstok v. spant nr. 2 agterfra.
Riggen forsynet m. slørstag.
Anskaffet ny påhængsmoror Yamaha 4 hp
1996
Skiftet agterste 3 œ m kølbord i bb side
Nedtaget skab og hylde i kahyt opsat nye hylder over begge køjer.
Isat bundstok ved forreste spant.
Udskiftet ca. 150 propper i ruftag.
1997
Cockpitbænke belagt m. 10mm teaklister.
Ny garnering bag køjer i kahyt 4mm finer
Isat ekstra bundstok i forskib ml. spant 1 og 2
Afmonteret løbende bakstag.
Ny genua 1, 4,5oz mylar B-cut, 21,6m2 Euro Sails
Nyt storsejl, 7.70oz, 25,7m2 Euro Sails
Ny spiler, 0,90oz Fullradial 59,5m2 (65m2, gl. målemetode), Euro Sails
1998
Ny fok, 7.54oz, High Aspect,10,2m2, Euro Sails
Ny bom, udført i Sitkagran (lamineret) m. indvendig bomudhal.
Ny spilerstage udført i Sitkagran (laminert)
Udskiftet svøb 1 - 5 i henholdsvis stb & bb side, i nødvendigt omfang d.v.s. nogle var skiftet delvis tidligere.
Skiftet spigere i spant 1 + 2 i stb & bb side i fribord samt delvis i spant 3.
Isat lus i køltræet omkring forreste kølbolt.
1999
Udskiftet de 5 agterste svøb, henholdsvis stb. & bb.
Skiftet spigere i fribord agter 3 spant stb. & bb.
Isat lus i øverste planke i stævn bb. Skiftet toppen af stævnen (20 - 25 cm.),
samt underlagsklods for stævnbeslag (forstagsfæste).
Monteret løbende bagstag igen. Flyttet mast 2,5 cm frem i bunden.
2000
Limet dæk skråt agten for forluge bb (sprængt i limning sikkert ved mastehavari i 94)
boret ind til midt i pladen og fyldt op med West epoxy lim.
Skarret nyt stykke 30 x 30 cm. I sidedæk agter stb.
Isat nyt stop for skydekappe til kahyt.
Skrabet forluge + druknehulbrædder i bund og sæbeskurret samme.
Påsat etronax glideskinner på forluge.
Flyttet mast 2,5 cm agterover i bunden igen.
2001
Ilagt pokkenholt slidstykker i cockpitkarm
2002
Skiftet ca. 1m. af bb sidedæk fra forkant af kahyt og agterover.
Isat slidstykker af pokkenholt i skvatliste til forfortøjninger.
2003
Køleskuffe under agterdæk samt installeret 125AH batteri i stb kistebænk
2004
Installeret 25Amp. Mobitronic lader i stb kistebænk
Isat skot i stb. kistebænk
Udskiftet forbrugsbatteri samt trukket 16mm² ladekabler til begge batterier
Installeret el-lænsepumpe
2005
Installeret ny VHF med DSC samt ny antenne på agterdæk
2006
Renoveret dækket ,fjernet treadmaster, samt skiftet ca. 2m² af dækket i fordæk og sidedæk agter stb.
Dækket er belagt m. 190 g væv + 3 gange epoxy samt malet med lightprimer 3 gange.
Skiftet kølbolt nr. 3 m. 20mm oliehærdet stål
Udskiftet batteri for køleskuffe m. 115 AH vedligeholdelsesfrit batteri.
Lakeret forluge og druknehul igen
p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }
2007
Malet dæk finish m.
skridsikker maling i felter 2 gange
Fuget faste part af
forluge om samt lakeret samme helt op (8 gange)
Forsynet mastetop m.
bagudvendt horn 25 cm for slørstag.
2008
Almindelig
forårsklargøring.
2009
Storsejl forsynet
m.gennemgående pind nr.2 fra top
Monteret
rulleforstag Furl-tec.
Ny fok, High Aspect
m. lodrette pinde, Euro Sails 10,6m² 7,65oz
Overtræk til fok
2010
Brændt al
bundmaling af, spartlet nådder m. tjærekit, grundet m. 2 x œ
trætjære og œ koldpresset linolie, 1 x platinprimer samt 1 x
bundmaling.
Brændt lak af
rufsider og cockpitkarme udvendig. Givet samme 7 x lak (epifanes
teaklak).
Anskaffet nyt
bomtelt.
Anskaffet ny motor
6hp Suzuki 4 takt.
Installeret ny
lænsepumpe (Johnson)
2011
Renskrabet under
dørk og køjer i kahyt, 2 x grundingsolie + 2 x maling.
Ny log Simrad S12
Ny køleskuffe
(kompressor) indbygget i stb. kistebænk.
Flyttet batteri til
køleskuffe under dørk i cockpit.
Flyttet lader til bb
kistebænk agter, trukket nye ladekabler 20 mm².
Brændt lak af
cockpit indvendig. Givet samme 7 x lak (epifanes teaklak).
Nyt motorbeslag,
Folkebådsmodel.
2012
Pakket røstjern til
over-+ undervant om, boret huller for rigbolt op til 13mm.
Udskiftet vantskruer
til 10mm bronze.
Nye hynder i forrum.
2013
Nyt storsejl 25m²
Doyle Denmark
Ny
Spiler 59,5m²
Doyle Denmark
Afmonteret
Lister rundt ruftag, pakket m. sikaflex og genmonteret samme.
2014
Knækket
rorpind på vej til sommerstævne i Kerteminde, slået læk
samttidig,
På
land og kalfatret under masten i kølspunding samt trukket forreste
kølbolt.
2015
Ny
genua 17.5m²
Doyle Denmark
Kalfatret
forreste 2/3 af stb kølspunding om.
Læk
igen efter frisk kryds. På land. Spigrer ml. bundstok og spant v.
forkant
af
mastefisk løse eller tæret over. Skruet spant i 3 planker og isat 3
10 mm bolte gennem spant og bundstok. Påsat 1,3m blyplade over nåd
nr. 2 fra spunding.
2
nye skødespil Andersen nr. 18 st.
Ny
rorpind i asketræ, lamineret.
2016
Skrabet forrum i bund. Malet i brækket hvid. Skiftet bolte fra 2015 til 12mm.
Erstattet gl. rustfri forstærkning v. spant 3 bb m. 4 x 70cm formskåret eg boltet til
spant m. 5 rustfri 12mm bolte samt skruet gennem klædning.
Isat skot (21 mm finer)
agten for spant 2 boltet m 12mm bolte ( 2 i hver side) samt 1 fransk skrue i hver side.
3 svøb konstateret knækket (stb ml spant 9 -10 og 11, bb ml. spant 9 og 10) søstret m.
kraftige støttesvøb v. brudsteder. Kradset nådder forbi brudsteder op og fyldt m tec7
og påsat blyplader 2 i hver side stb 120 + 130cm bb 90 + 215cm.
Ny log/ekkolod Garmin GNX 21.
Flyttet batterier (nye AGM) + lader til forrum trukket nye ledninger i rør, næsten al installation udskiftet.
2017
Fjernet alle blyplader. Kradset nådder fri for tec7 og fræset op m. 8mm fræserbor på
begge sider af planke 6 stb 150 + 130cm bb 90 + 275cm. Limet kileskårne lærketræs lister i m. epoxy.
Udhugget og limet nye stykker i dødtræ 5-6cm x 40cmbb v. agterkant af jernkøl og 5-6cm x 55cm stb v. forkant af samme. Begge ca. 3cm tykke.
Skruet alle planker fra køl til dæk i spant 4 ? 5 ? 6 ? 7 ? 8, samt i 2 bundstokke + spant 9 i fribord m. 6 x 70mm rf træskruer.
Malet dæk m. skridsikker maling i felter 2 gange.
Udtaget al garnering i kahyt, slebet indv. skrogsider og malet m. prekote + brækket hvid multicoat. Slebet u. sidedæk samt nedtaget ?pyntelister? under dæksbjælker, malet u. sidedæk samt dækskravel.
Brændt lak af indv. på rufsider, bjælker + fisk lakeret samme m.
teak lak x 7.
Fuget kistebænke om.
Ny High Aspect 10,6m² fok i mylar, Doyle Sails.