Gå til hoved-indhold

Pan

Navn Pan
Resumé
Nummer 293
Bådtype Spidsgatter
Bådklasse Spidsgatter
Bådkonstruktør Georg Berg
Bådeværft Brdr. Michaelsen, Sønderborg
Byggeår 1922
Byggemateriale Kalmarfyr på eg
Længde 8.07 m
Bredde 2.5 m
Dybgang 1.1 m
Deplacement 3.7 t
Ny national længde 5.7
Brutto-tonnage
Netto-tonnage
Rigtype Bermuda
Sejlareal 37 kvm
Tidligere navn(e)
Sejlnummer R 13
Tidligere sejlnummer
Motor Suzuki 6 hk, 4 takt
Kaldesignal
MMSI
Fjernkending
Ejer Ukendt årstal/periode: Bernt Kiær, Assens, Danmark
Præmieringer 2012: Vandrepokal
2011: Carita loggen
1992: For god bevaring

Ved Svendborg Classic

Gaffelrigget

 

Ejere

Gleie,

Troense

1937 Toldopsynsmand

C. Henriksen, Vordingborg

Ing. Jacobsen København?

1942 Thigaard Andersen Holbæk?

1944 En overlærer i Holbæk (Gunnar Holdt?)

1945 Læge Dahl i Roskilde

1946 Tandlæge Evald Damgaard i Roskilde

1947 Herreekviperingshandler Luis Larsen Roskilde

1948 Landinspektør Ove Emil Krarup, Roskilde købt for kr. 6.750.-

1971 Erik Kiær, Assens

1978 Bernt Kiær, Assens.

 

Før Assens:

1946 ca.

Minus bovspryd

 

1964

Bermudarigget

 

Assens:

1971

Købt fra O.E. Krarup i Roskilde for kr. 30.000.-

 

1974

Købt brugt spiler i Horsens

 

1976

Ændret skab i kahyt til bord m. skuffer.

 

1977

Mast brækket under flytning i masteskur

 

1978

Købt brugt mast i Pitchpine fra Niels Høeg i Frederikssund

 

1979

Rullerebbeslag fjernet, storsejl forsynet m. rebkovse for 2 reb

Købt brugt spiler 50m2, Niel Pryde

 

1980

Ny genua 1, 200g , 22,3 m2 , Freytag Sails

Ny fok, 7,25oz Bainbridge 10 m2, Bang Sails

1981 Nyt storsejl, 7,25oz Bainbridge, 27,5 m2, Bang Sails

Nye skødespil Andersen nr. 16

Fald og rebeliner ført tilbage til cockpit

 

1982

Ny genua 2, 6,7oz Bainbridge,15,4 m2, Bang Sails

Ny log Silva 2000

 

1983

Ny spiler, triradial 40g, 60m2, Bang Sails

Storskøde ændret fra nokskødning til skødning fra bro i cockpit

Lavet ny rorpind og forlænger i lamineret eg

 

1984

Ny genua 1, let 2oz mylar 21,8m2, Bang Sails

Nyt cockpit mahogny finer m. teakdørk og teak styretofte

Forreste kølbolt skiftet

Nye faldspil Andersen nr. 10

Installeret solcelleventilator på ruftag

 

1985

Skiftet 3 kølbolte til 20mm rustfri stål

 

1986

Påbegyndt omspigring af bund.

 

1987

Nyt dæk udført i 15mm gaboonfiner, pilehøjden i dækkrumning forøget med ca.

40 mm. Belagt med Treadmaster i felter.

Skiftet spiger i bund hvor de gl. var løse, bb spant 5, 6 & 7 + stb spant 6 spigret om.

 

1988

Udskiftning af spiger i bund fortsat.

Monteret teaklister på sidedæk agter i begge sider

Installeret ny VHF, antenne på forpart af mast over fokkegods.

 

1989

Skiftet kølbord i bb side 3,5m fra stævn og agterefter

Skiftet bundstok i forskib under mast

Ny aptering i forrum i 12 mm finer

Skiftet spigrer i stb. kølbord fra for til midtskibs, kalfatret m. værk

Udskiftet over- og undervant til 6mm 1*19 wire

Fornyet kindbakker på rorhoved med mahogny

Installeret nyt kompas, Silva 1000

 

1990

Skiftet spigrer i begge kølbord fra midt til agter, kalfatret m. værk

Ændret storsejl, nyt underlig fra hals til minireb.

 

1991

Nyt pantry i 12 mm mahogny finer

Omspigring af bund fortsat

 

1993

Nyt motorbeslag, ombygget Spækhuggerbeslag til montering på agterdæk

Skiftet 3 bolte i agterstævn til 10 m/m rustfri.

 

1994

Mast renoveret og ombygget bl.a. m. skivgat for storsejlsfald og strutstag er ført ned til lige over bo

mmen, alle beslag galvaniseret.

Fortsat udskiftning af spiger.

Ny bompressenning

Sejlet masten ud under Fyn rundt.

Ny mast udført i limtræsbjælke af gran, nyt beslag for fokkegods, strut m.m. delvis ny

stående rig

 

1995

Skiftet kølbord i stb. side i hele længden. Skiftet stævnknæ (bjørn) v. agterstævn samt

ca. Ÿ m af inderstævn.

Isat bundstok v. spant nr. 2 agterfra.

Riggen forsynet m. slørstag.

Anskaffet ny påhængsmoror Yamaha 4 hp

 

1996

Skiftet agterste 3 œ m kølbord i bb side

Nedtaget skab og hylde i kahyt opsat nye hylder over begge køjer.

Isat bundstok ved forreste spant.

Udskiftet ca. 150 propper i ruftag.

 

1997

Cockpitbænke belagt m. 10mm teaklister.

Ny garnering bag køjer i kahyt 4mm finer

Isat ekstra bundstok i forskib ml. spant 1 og 2

Afmonteret løbende bakstag.

Ny genua 1, 4,5oz mylar B-cut, 21,6m2 Euro Sails

Nyt storsejl, 7.70oz, 25,7m2 Euro Sails

Ny spiler, 0,90oz Fullradial 59,5m2 (65m2, gl. målemetode), Euro Sails

 

1998

Ny fok, 7.54oz, High Aspect,10,2m2, Euro Sails

Ny bom, udført i Sitkagran (lamineret) m. indvendig bomudhal.

Ny spilerstage udført i Sitkagran (laminert)

Udskiftet svøb 1 - 5 i henholdsvis stb & bb side, i nødvendigt omfang d.v.s. nogle var skiftet delvis tidligere.

Skiftet spigere i spant 1 + 2 i stb & bb side i fribord samt delvis i spant 3.

Isat lus i køltræet omkring forreste kølbolt.

 

1999

Udskiftet de 5 agterste svøb, henholdsvis stb. & bb.

Skiftet spigere i fribord agter 3 spant stb. & bb.

Isat lus i øverste planke i stævn bb. Skiftet toppen af stævnen (20 - 25 cm.),

samt underlagsklods for stævnbeslag (forstagsfæste).

Monteret løbende bagstag igen. Flyttet mast 2,5 cm frem i bunden.

 

2000

Limet dæk skråt agten for forluge bb (sprængt i limning sikkert ved mastehavari i 94)

boret ind til midt i pladen og fyldt op med West epoxy lim.

Skarret nyt stykke 30 x 30 cm. I sidedæk agter stb.

Isat nyt stop for skydekappe til kahyt.

Skrabet forluge + druknehulbrædder i bund og sæbeskurret samme.

Påsat etronax glideskinner på forluge.

Flyttet mast 2,5 cm agterover i bunden igen.

 

2001

Ilagt pokkenholt slidstykker i cockpitkarm

 

2002

Skiftet ca. 1m. af bb sidedæk fra forkant af kahyt og agterover.

Isat slidstykker af pokkenholt i skvatliste til forfortøjninger.

 

2003

Køleskuffe under agterdæk samt installeret 125AH batteri i stb kistebænk

 

 

2004

Installeret 25Amp. Mobitronic lader i stb kistebænk

Isat skot i stb. kistebænk

Udskiftet forbrugsbatteri samt trukket 16mm² ladekabler til begge batterier

Installeret el-lænsepumpe

 

2005

Installeret ny VHF med DSC samt ny antenne på agterdæk

 

2006

Renoveret dækket ,fjernet treadmaster, samt skiftet ca. 2m² af dækket i fordæk og sidedæk agter stb.

Dækket er belagt m. 190 g væv + 3 gange epoxy samt malet med lightprimer 3 gange.

Skiftet kølbolt nr. 3 m. 20mm oliehærdet stål

Udskiftet batteri for køleskuffe m. 115 AH vedligeholdelsesfrit batteri.

Lakeret forluge og druknehul igen

p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }

 

2007

Malet dæk finish m.

skridsikker maling i felter 2 gange

Fuget faste part af

forluge om samt lakeret samme helt op (8 gange)

Forsynet mastetop m.

bagudvendt horn 25 cm for slørstag.

2008

Almindelig

forårsklargøring.

2009

Storsejl forsynet

m.gennemgående pind nr.2 fra top

Monteret

rulleforstag Furl-tec.

Ny fok, High Aspect

m. lodrette pinde, Euro Sails 10,6m² 7,65oz

Overtræk til fok

2010

Brændt al

bundmaling af, spartlet nådder m. tjærekit, grundet m. 2 x œ

trætjære og œ koldpresset linolie, 1 x platinprimer samt 1 x

bundmaling.

Brændt lak af

rufsider og cockpitkarme udvendig. Givet samme 7 x lak (epifanes

teaklak).

Anskaffet nyt

bomtelt.

Anskaffet ny motor

6hp Suzuki 4 takt.

Installeret ny

lænsepumpe (Johnson)

2011

Renskrabet under

dørk og køjer i kahyt, 2 x grundingsolie + 2 x maling.

Ny log Simrad S12

Ny køleskuffe

(kompressor) indbygget i stb. kistebænk.

Flyttet batteri til

køleskuffe under dørk i cockpit.

Flyttet lader til bb

kistebænk agter, trukket nye ladekabler 20 mm².

Brændt lak af

cockpit indvendig. Givet samme 7 x lak (epifanes teaklak).

Nyt motorbeslag,

Folkebådsmodel.

2012

Pakket røstjern til

over-+ undervant om, boret huller for rigbolt op til 13mm.

Udskiftet vantskruer

til 10mm bronze.

Nye hynder i forrum.

2013

Nyt storsejl 25m²

Doyle Denmark

Ny

Spiler 59,5m²

Doyle Denmark

Afmonteret

Lister rundt ruftag, pakket m. sikaflex og genmonteret samme.

2014

Knækket

rorpind på vej til sommerstævne i Kerteminde, slået læk

samttidig,

land og kalfatret under masten i kølspunding samt trukket forreste

kølbolt.

2015

Ny

genua 17.5m²

Doyle Denmark

Kalfatret

forreste 2/3 af stb kølspunding om.

Læk

igen efter frisk kryds. På land. Spigrer ml. bundstok og spant v.

forkant

af

mastefisk løse eller tæret over. Skruet spant i 3 planker og isat 3

10 mm bolte gennem spant og bundstok. Påsat 1,3m blyplade over nåd

nr. 2 fra spunding.

2

nye skødespil Andersen nr. 18 st.

Ny

rorpind i asketræ, lamineret.

 

2016

Skrabet forrum i bund. Malet i brækket hvid. Skiftet bolte fra 2015 til 12mm.

 

Erstattet gl. rustfri forstærkning v. spant 3 bb m. 4 x 70cm formskåret eg boltet til

spant m. 5 rustfri 12mm bolte samt skruet gennem klædning.

Isat skot (21 mm finer)

agten for spant 2 boltet m 12mm bolte ( 2 i hver side) samt 1 fransk skrue i hver side.

 

3 svøb konstateret knækket (stb ml spant 9 -10 og 11, bb ml. spant 9 og 10) søstret m.

kraftige støttesvøb v. brudsteder. Kradset nådder forbi brudsteder op og fyldt m tec7

og påsat blyplader 2 i hver side stb 120 + 130cm bb 90 + 215cm.

Ny log/ekkolod Garmin GNX 21.

 

Flyttet batterier (nye AGM) + lader til forrum trukket nye ledninger i rør, næsten al installation udskiftet.

 

2017

Fjernet alle blyplader. Kradset nådder fri for tec7 og fræset op m. 8mm fræserbor på

begge sider af planke 6 stb 150 + 130cm bb 90 + 275cm. Limet kileskårne lærketræs lister i m. epoxy.

Udhugget og limet nye stykker i dødtræ 5-6cm x 40cmbb v. agterkant af jernkøl og 5-6cm x 55cm stb v. forkant af samme. Begge ca. 3cm tykke.

Skruet alle planker fra køl til dæk i spant 4 ? 5 ? 6 ? 7 ? 8, samt i 2 bundstokke + spant 9 i fribord m. 6 x 70mm rf træskruer.

 

Malet dæk m. skridsikker maling i felter 2 gange.

Udtaget al garnering i kahyt, slebet indv. skrogsider og malet m. prekote + brækket hvid multicoat. Slebet u. sidedæk samt nedtaget ?pyntelister? under dæksbjælker, malet u. sidedæk samt dækskravel.

Brændt lak af indv. på rufsider, bjælker + fisk lakeret samme m.

teak lak x 7.

 

Fuget kistebænke om.

Ny High Aspect 10,6m² fok i mylar, Doyle Sails.

 

 


Redigér

tilbage