Mayflower









Navn | Mayflower |
Resumé |
Mayflower er yawl fra 1957 bygget i den Stockholmske skærgård. Båden beskrives ofte i kilderne som en ”one-off havkrydser”. |
Register | DFÆL Fartøjsregister |
Nummer | 1279 |
Bådtype | Yawl |
Bådklasse | Skærgårdskrydser |
Bådkonstruktør | Åke Ameen, Stockholm, Sverige |
Bådeværft | Privat bygget |
Byggeår | 1957 |
Byggemateriale | Mahogny på egespanter og oregon pine dæk |
Længde | 12.5 m |
Bredde | 2.67 m |
Dybgang | 1.9 m |
Deplacement | 7.5 t |
Ny national længde | |
Brutto-tonnage | |
Netto-tonnage | |
Rigtype | Yawl |
Sejlareal | 75 kvm |
Tidligere navn(e) | |
Sejlnummer | KR 631 |
Motor | 22 hk Nanni Diesel |
Kaldesignal | |
MMSI | 21777921 |
Fjernkending | |
Hjemmeside | https://www.facebook.com/groups/mayflower |
Ejer |
I 2021:
Hans Henrik Honnens de Lichtenberg, København K, Danmark
(Aktuel ejer)
1999 - 2021: Bo Forslund, Örnsköldsvik, Sverige 1970 - 1980: Ulf G Linden, København K, Danmark I 1957: Åke Ameen, Stockholm, Sverige |
Fartøjer med registreringsbeviser | 01. december 2022 |
Præmieringer |
Mayflower blev bygget af Åke Améen og Johan Mejdal i 1957 lidt uden for Stockholm. De var begge dygtige skibsbyggere, og de søgte med konstruktionen af Mayflower at bygge en 80:100 skala af det legendariske skib sejlskib Dorade der er i første halvdel af sidste århundrede satte ny standard for yachtbyggeri. Dorade blev designet af Sparkman & Stephens og bygget i 1930 Minneford Yacht Yard. Ideen var at bygge en smal, langkølet båd med optimale sejlegenskaber, særligt mod vinden.
Mayflower er yawl, det sige tomastet med den bagerste, mesanmasten, placeret længere agter en ror. Båden beskrives ofte i kilderne som en ”one-off havkrydser”. Den står i de fleste henseender, som den blev bygget.
I begyndelsen af 70'erne blev båden solgt til Volvo-direktør Ulf G Linden - kendt som Gyllenhammars torpedo. Linden lod et værft i skærgården ombygge båden med blandt andet toilet og garderobe mellem fortet og salonen.
Der er installeret dieselmotor i 1970´erne og skiftet rig, fra en 17 meter høj stormast i træ til en rig med 15 meter alu-stormast fra Proctor inspireret i dimensionerne på riggen af den første Whitbread-vinder Sayula II. Der er installeret rullebom på begge master og rulleforstag.
Båden fremstår i nogenlunde stand, men er ikke opdateret teknologisk og komfortmæssigt siden 1990’erne.