Gå til hoved-indhold

Mayflower

Navn Mayflower
Resumé

Mayflower er yawl fra 1957 bygget i den Stockholmske skærgård. Båden beskrives ofte i kilderne som en ”one-off havkrydser”.

Register DFÆL Fartøjsregister
Nummer 1279
Bådtype Yawl
Bådklasse Skærgårdskrydser
Bådkonstruktør Åke Ameen, Stockholm, Sverige
Bådeværft Privat bygget
Byggeår 1957
Byggemateriale Mahogny på egespanter og oregon pine dæk
Længde 12.5 m
Bredde 2.67 m
Dybgang 1.9 m
Deplacement 7.5 t
Ny national længde
Brutto-tonnage
Netto-tonnage
Rigtype Yawl
Sejlareal 75 kvm
Tidligere navn(e)
Sejlnummer KR 631
Motor 22 hk Nanni Diesel
Kaldesignal
MMSI 21777921
Fjernkending
Hjemmeside https://www.facebook.com/groups/mayflower
Ejer I 2021: Hans Henrik Honnens de Lichtenberg, København K, Danmark (Aktuel ejer)
1999 - 2021: Bo Forslund, Örnsköldsvik, Sverige
1970 - 1980: Ulf G Linden, København K, Danmark
I 1957: Åke Ameen, Stockholm, Sverige
Fartøjer med registreringsbeviser 01. december 2022
Præmieringer

Mayflower blev bygget af Åke Améen og Johan Mejdal i 1957 lidt uden for Stockholm. De var begge dygtige skibsbyggere, og de søgte med konstruktionen af Mayflower at bygge en 80:100 skala af det legendariske skib sejlskib Dorade der er i første halvdel af sidste århundrede satte ny standard for yachtbyggeri. Dorade blev designet af Sparkman & Stephens og bygget i 1930 Minneford Yacht Yard. Ideen var at bygge en smal, langkølet båd med optimale sejlegenskaber, særligt mod vinden.

Mayflower er yawl, det sige tomastet med den bagerste, mesanmasten, placeret længere agter en ror. Båden beskrives ofte i kilderne som en ”one-off havkrydser”. Den står i de fleste henseender, som den blev bygget.

I begyndelsen af ​​70'erne blev båden solgt til Volvo-direktør Ulf G Linden - kendt som Gyllenhammars torpedo. Linden lod et værft i skærgården ombygge båden med blandt andet toilet og garderobe mellem fortet og salonen.

 

Der er installeret dieselmotor i 1970´erne og skiftet rig, fra en 17 meter høj stormast i træ til en rig med 15 meter alu-stormast fra Proctor inspireret i dimensionerne på riggen af den første Whitbread-vinder Sayula II. Der er installeret rullebom på begge master og rulleforstag.

Båden fremstår i nogenlunde stand, men er ikke opdateret teknologisk og komfortmæssigt siden 1990’erne.

 


Redigér

tilbage