10 m R
Omkring år 1900 manglede der en international måleregel, de daværende måleregler slog ikke til.
I 1906 tog englænderne initiativet til en konference i London, hvor International Yacht Racing Union (IYRU) blev dannet. Her fik man styr på kapsejladsreglerne og udviklede en måleregel, International Måleregel, senere kaldet International Meter-R regel, R for Rating. Det besluttedes at inddele bådene i klasser efter rating, 25m, 19m, 15, 12m, 8m, 7m, 6m, og 5m.
Senere blev R tilføjet inddelingen.
Reglen udløb i 1917, og på grund af 1 verdenskrig blev den ikke forlænget.
I Skandinavien vedtog man en afløser for R-reglen, S-reglen, S for skandinavisk.
I 1919 blev R-reglen modificeret med S-reglen som grundlag, det vedtoges at bygge til 6, 8, 10, 12, 14, 17, og 20mR. En del af de både, der var bygget efter den første R-regel og S-reglen, blev målt om til den ”nye” R-regel.
I sær Sophus Weber gjorde sig som danske bemærket ved at bygge 3 både til klassen. Derudover blev der bygget 2-3 både i Danmark, ellers blev de fleste importeret, flere konstrueret af Johan Anker og bygget hos Anker og Jensen.
Kong Christian den 10ende sejlede flittig kapsejlads i klassen og ejede 2 10mR og en 10mS.
I alt er der bygget ca. 90 og ca. 20 er bevaret.
Nu er der ingen tilbage i Danmark (2017).