6 m R
Omkring år 1900 manglede der en international måleregel, de daværende måleregler slog ikke til.
I 1906 tog englænderne initiativet til en konference i London, hvor International Yacht Racing Union (IYRU) blev dannet. Her fik man styr på kapsejladsreglerne og udviklede en måleregel, International Måleregel, senere kaldet International Meter-R regel, R for Rating. Det besluttedes at inddele bådene i klasser efter rating, 25m, 19m, 15, 12m, 8m, 7m, 6m, og 5m.
Senere blev R tilføjet inddelingen.
Reglen udløb i 1917, og på grund af 1 verdenskrig blev den ikke forlænget.
I Skandinavien vedtog man en afløser for R-reglen, S-reglen, S for skandinavisk.
I 1919 blev R-reglen modificeret med S-reglen som grundlag, det vedtoges at bygge til 6, 8, 10, 12, 14, 17, og 20mR. En del af de både, der var bygget efter den første R-regel og S-reglen, blev målt om til den ”nye” R-regel.
Især 6 mR-klassen er der bygget flittigt til i Danmark. Den store interesse for klassen skabte så store forbedringer af bådene gjorde, at de hurtigt blev forældede blandt de nye 6mR-både. Mange endte derfor med at sejle som NL-både.
I dag er klassen opdelt i to. Både efter 1966 sejler i en klasse for sig.
I alt er der bygget ca. 1500 og ca. 450 er bevaret. (2017)