Gå til hoved-indhold

Chita

Navn Chita
Resumé
Nummer 1139
Bådtype Havkrydser
Bådklasse Havkrydser
Bådkonstruktør Max Oertz, Hamburg, Tyskland
Bådeværft Abeking og Rasmussen
Byggeår 1913
Byggemateriale Lærk på eg
Længde 15 m
Bredde 3.3 m
Dybgang 2.1 m
Deplacement 16 t
Ny national længde
Brutto-tonnage
Netto-tonnage
Rigtype Bermuda
Sejlareal 113 kvm
Tidligere navn(e) Windy, White Pearl, Øl Skib, Astrid, Carmen
Sejlnummer Quantum
Tidligere sejlnummer
Motor Vetus m4.55
Kaldesignal
MMSI
Fjernkending
Ejer 2015 - 2020: Mikkel Due, København V, Danmark
Indtil 2015: Matthijn Hoogenboom, Næstved, Danmark
Ukendt årstal/periode: Bent André Kofod, Dragør, Danmark
Præmieringer

WHITE PEARL er en ældre dame på næsten 100 år. Den er bygget i 1913 på værftet Abeking & Rasmussen i Bremen, Tyskland. Efter værftets optegnelser kan det læses, at båden er bygget som nr. 286, som en testbåd.

Båden har naturligvis haft flere ejere. Tilsyneladende også videnskabsmanden Niels Bohr, -en vigtig ting som i øjeblikket undersøges. Der er indtil nu vigtige udsagn der peger i denne retning. Det er lykkedes at få kontakt med Niels Bohrs oldebarn Martha Bohr, der har været så venlig at ville hjælpe med at kontakte sin nulevende bedstefar, -der er Niels Bohrs søn, for flere oplysninger om skibet.

Efter gamle rejsebeskrivelser, har skibet ligget nogle år i Alicante i Spanien, hvor et dansk ægtepar købte skibet. De originale salgs- og udførselpapirer fra Spanien findes stadig i skibets bibliotek.

I 1984 sejlede de daværende ejere skibet til Danmark. Men det fik efterfølgende en hengemt skæbne, i en hal på Vølunds fabrikker på Amager, hvor den forfaldt.

I 1995 overtog skibsbygger Leif Friis Hansen fartøjet og i 2005 stod WINDY, der var skibets navn den gang, igen som ny. Alt blev renoveret. Nye egespanter, ny klædning og nyt teakdæk. Styremaskine til to rat, et i styrehus og et agter i cockpittet bag mesanmasten.

Skibet var oprindeligt forsynet med styrepind som det er typisk for datidens tyske yachts. En kraftig rorpind i Oregon Pine, med en støbt knyttet næve i bronce på nokken.

Skibet har formodentlig ikke haft to master oprindeligt. Det er typisk for den tids større fritidsfartøjer, at være forsynet med 1 mast og en meget lang bom. (kilde ukendt)


Redigér

tilbage