Gå til hoved-indhold

Arken

Navn Arken
Resumé

Udenskærskrydseren Arken er designet af C G Pettersson og bygget i 1926 på Gustafsson & Anderssons skibsværft. Værftet lå i Skärsätra på Lidingö men hedder nu Boghammar Marin. Hun er 9,9meter lang og 2,7 meter bred med en vægt på 5 tons.

Arken er bestilt af direktør Adolf E Carell, som det kan ses af tegning nummer 698. Carell havde sommerresidens langt ude i Stockholms nordlige skærgård, og han ville have en meget sødygtig båd med egenskaber, der kunne klare åbent vand i hård sø. Med dette krav som grundlag fik C-G Pettersson til opgave at designe denne båd.

Han opfyldte kundens krav ved at indtegne veldimensionerede mahogniborde på 1 tomme i tykkelse samt meget højt fribord. Et smalt kædedæk resulterede i et voluminøst forskib med fuld ståhøjde helt ind til stævnen. Det klassiske "Pettersson øre" medfølger sammen med en lige så høj sløjfe.

Arken har ligheder med Viking X og har givetvis bidraget som inspirationskilde til bådens konstruktion for at sikre gode søegenskaber. Det er blevet bevist, da Viking X tog en tur helt til Narvik i 1925.

Der er en komplet ejerhistorie fra den første ejer i 1926 til i dag.

Nummer 10016
Bådtype Motorbåd
Bådklasse Motorkrydser
Bådkonstruktør C. G. Pettersson, Liljeholmen, Sverige
Bådeværft Gustafsson & Anderssons Varv & Mekaniska verkstad, Stockholm, Sverige
Byggeår 1926
Byggemateriale Hondura mahogny på eg, kravelbygget
Længde 9.9 m
Bredde 2.7 m
Dybgang 1.05 m
Deplacement 5 t
Ny national længde
Brutto-tonnage
Netto-tonnage
Rigtype
Sejlareal
Tidligere navn(e)
Sejlnummer
Tidligere sejlnummer
Motor Volvo Penta MD 22L
Kaldesignal
MMSI
Fjernkending
Hjemmeside www.blay.com/arken
Ejer I 2024: Charlotte Blay og Jørgen Windfeldt, Rødvig Stevns, Danmark (Aktuel ejer)
2015 - 2024: Anders Karlberg, Stockholm, Sverige
1987 - 2015: Kurt Breisler, Sundbyberg, Sverige
1986 - 1987: Forsäkringsbolaget Svenska Sjö, Vaxholm, Sverige
1983 - 1986: Tomas Lindholm, Stockholm, Sverige
1976 - 1981: Göran Brisell, Leksand, Sverige
1972 - 1976: Christian Årjes, Leksand, Sverige
1934 - 1972: Sven Tidstrand, Sågmyra, Insjön, Sverige
1932 - 1934: Fam. Josefsson, Vaxholm, Sverige
1926 - 1932: Adolf E. Carell, Stockholm, Sverige
Registreringsbevis udleveret 15. marts 2025
Præmieringer

Arken - næsten 100 år gammel og bedre end nogensinde

Den smukke udenskærskrydser Arken er designet af CG Pettersson, en af Sveriges mest innovative og berømte båddesignere. Vores historie begynder i 1925, da han tog en tur hele vejen til Narvik med sin berømte Viking X.

CG Petterssons marketingtrick som eventyrer blev bredt omtalt i den svenske presse, hvilket fremskyndede ordrerne. En af disse købere var direktør Adolf E Carell, som ville have en endnu mere sødygtig båd end Wiking X. Det blev grundlaget for den nu 95 år gamle Arken.

Ordren var klar. Det ville være en meget sødygtig båd, hvis egenskaber ikke kun sikkert ville transportere familien til deres elskede landsted, men også kunne klare det åbne hav, når vejret var rigtig dårligt.

Alle oplevelser fra Vesterhavet blev bygget ind i Arken

CG Petterson, som kort tid før gennemførte sin lange rejse over hele Nordsøen, tog så alle oplevelserne fra sit eventyr og tegnede Arken.

Konstruktionen fik et højere fribord end Wiking X og et relativt smalt hængslet dæk, hvilket betød, at man fik et voluminøst cockpit og fordæk med fuld ståhøjde. Trods det klassiske "Pettersson øre" har linerne en kraftig vægt, hvor man kan se, hvor sødygtig konstruktionen er.

Opdraget til at bygge den, i forhold til andre Pettersson-både, kraftige offshore-krydser gik til Gustafsson og Anderssons skibsværft i Skärsätra på Lidingö. Her blev Arken søsat i 1926.

Arken havde 8 ejere indtil Anders Karlberg, Stockholm købte båden i 2015.

Anders var usikker på tilstanden og kontaktede Anders Annell hos Annell Båtbyggeri for en udtalelse.

Sammen fik de en ordentlig gennemgang af Arken, og hun bestod ekspert Anders Annells inspektion.

“Jeg var næsten chokeret, da jeg første gang så hende på land, det var som at træde ind i en mahognivæg. Skroget og fribordene er ekstremt høje,« siger Anders Annell.

"Det kan ses, at Arken er designet til at være en oceangående båd. Med fuld ståhøjde overalt er hun nærmest som en moderne båd.«

"Hun var strukturelt i god stand, men overfladelaget og mange detaljer var værre. Den tidligere ejer havde simpelthen valgt at prioritere det mest nødvendige,« beskriver Anders Annell projektet.

Det blev starten på et længerevarende samarbejde mellem Karlberg og Annell, hvor de valgte at gøre så meget som muligt på én gang.

Vi ville beholde så meget af det originale som muligt - men stadig have en moderne båd med alt, hvad det betyder af el, varme og komfort," siger Anders Karlberg.

"Så meget modernitet som muligt uden at påvirke Arkens unikke originalitet" var opgaven, som Annell skulle løse.

I 2017 hentede han Arken ind for første gang og påbegyndte en større renovering. "Vi har stort set demonteret hele båden for at give Karlberg, hvad han ville have," siger Anders Annell.

I anden del af Arkens renovering i 2020 blev køl og planker fornyet. Annell fandt et stykke i massiv eg til arkens køl i Danmark.

I dag har Arken et skrog, der er lige så godt, måske endda bedre, end da hun blev søsat i 1926.

"Der er nye tanke over alt, brændstoftanke, ferskvand og septiktank med dækafløb. Hele det elektriske system blev udskiftet. Nyt tekøkken efter originale tegninger, men nu i korrekt arbejdshøjde og med moderne udstyr."

"Der var hundredvis af meter kabel, de tog ud af hende," beskriver Karlberg om kabelfiltret, der blev fjernet. I stedet fik Arken et topmoderne elektrisk system med lithium-batterier, som gør, at parret Karlberg kunne være ude i rigtig lang tid.

Cockpittet har et ekstra højt gelænder og små døre på siden af agterrorene. Dette er for at forhindre hæksvulme fra det åbne hav, der kommer ind i cockpittet. En anden unik løsning er, at cockpitterne er selvsurrende. Godt i tilfælde af at bølgerne slår ind over det hævede rækværk

Vinder af årets veteranbåd 2019

Den første større renovering var sin pris værd. På bådmessen Allt för sjön 2019 blev Arken kåret som "Årets veteranbåd 2019".

I foråret 2021 blev hun søsat igen med et skrog i absolut topklasse.

Knap 100 år gammel er Arken i absolut top stand og i det store hele en moderne båd med al den komfort du skal bruge for at være ude i ugevis på havet.

Ægteparret Karlberg har lagt mange penge og energi i projektet. Men i en økonomisk sammenligning fik de en helt unik klassiker, der er en fuldt ud moderne båd til prisen for en middelmådig 26 fods sejlbåd.

Når Arken lægger til i en havn, flyttes andre både ofte for at give Arken en bedre plads og eksponering. Det er respekt for dem, der forvalter en unik kulturarv.

Arken er unægtelig en mesters værk og nu restaureret og styret af mestre. Hatten af for deres storslåede arbejde.

 


Redigér

tilbage