Alotola


Navn | Alotola |
Resumé |
Det nuværende ejere købte Alotola i 1986, og har brugt tiden på dels at vedligeholde Alotola, som efter jordomsejlingen, var godt nedslidt og dels at sejle i de nordeuropæiske farvande hver sommer. Hvis der er interesse for at deltage i bådfællesskabet, er det en mulighed. Der er altid brug for en hjælpende hånd i forbindelse med vedligeholdelsen og når der sejles. Man skal nok sætte lige meget pris på det fælles arbejde med løbende vedligeholdelse og forbedringer, som det at sejle i sommerhalvåret. |
Nummer | 1287 |
Bådtype | Havkrydser |
Bådklasse | Kystkrydser |
Bådkonstruktør | George H. Wayland, San Francisco, USA |
Bådeværft | Stephen Brds. , Stockton Californien, USA |
Byggeår | 1927 |
Byggemateriale | Pitch pine og Oregon pine |
Længde | 17.5 m |
Bredde | 4.05 m |
Dybgang | 2.4 m |
Deplacement | 19.1 t |
Ny national længde | |
Brutto-tonnage | 27 t |
Netto-tonnage | 21 t |
Rigtype | Bermuda |
Sejlareal | 160 kvm |
Tidligere navn(e) | Water Wagon, Renegate, S/Y Alotola |
Sejlnummer | |
Tidligere sejlnummer | |
Motor | Ford 80 hk |
Kaldesignal | XPA 2105 |
MMSI | 219020838 |
Fjernkending | ALOTOLA |
Hjemmeside | www.alotola.dk |
Ejer |
I 1986:
Bådfællesskab v/Claus Bech-Nielsen, Skibby, Danmark
(Aktuel ejer)
I 1978: Per Seifert og Svend Mørup, Rødvig, Danmark 1947 - 1962: Charles J. Frisbie, Seattle, USA 1936 - 1942: Grover T. Garland, Los Angeles, USA |
Registreringsbevis udleveret | 27. april 2023 |
Præmieringer |
Alotola søger nye engagerede samejere
Kunne du tænke dig at blive en del af besætningen på et 56 fods sejlskib?)
Den nuværende ejerkreds omkring Alotola har til formål:
1) At vedligeholde og foretage forbedringer som kan sikre fortsat tryg sejlads og måske lidt mere komfortabel sejlads gennem nye forbedringer.
2) Sejle Alotola på sommertogter i Nordeuropa og på sigt sejle ud i den store verden.
Skal vi fortsat kunne opfylde dette formål er vi åbne over for at optage nye folk med sejlererfaring (gerne med Yachtskipper 3) som derfor også kan være lovlig ”skipper” på Alotola, og også gerne trække nogle ”hangarounds” med sig, da det er bedst hvis flere end samejerne deltager i de længere sejladser.
Håndværksmæssige forudsætninger - hvad end det er i form af uddannelse eller af erfaring - og lyst til at tage fat er en fordel, da vi selv står for al vedligeholdelse og alle forbedringer.
Da vi er nogle stykker i ejerkredsen der har været med i 20 og over 30 år, som godt kunne tænke sig at sikre at Alotola bliver vedligeholdt og brugt, også efter vores tid, er vi åbne over for nye yngre kræfter, der vil bruge tiden i fællesskabet, til vinterens vedligehold og sommerens sejladser.
Der skal siges, at der går flere weekender og dage, i løbet af vinteren på for at holde Alotola i god stand. Vi bestræber os på, at vinterens vedligeholdelse skal være afsluttet omkring 1. maj, hvorefter Alotola skal være sejlklar til sæsonens sejladser.
Hvis det man ser for sig er ”sol på fordækket”, så vil man nok blive lidt skuffet, når man opdager omfanget af det der også følger med, f.eks. tid til vedligeholdelse, men også arbejde under sejlads.
Alotolas ejerkreds består p.t. af 10 medlemmer, som betaler kr. 500,00 om måneden samt et indskud på kr. 6.000,00, som er tabt i det øjeblik de er indbetalt. (Indgår i driften).
Vi bruger mellem 40.000 og 50.000 om året på vedligeholdelse og faste udgifter. Det kræver dog, at vi selv udfører alt det nødvendige arbejde.
Reglerne for deltagelse, er bl.a.;
Man selv må bestemme hvor meget man vil deltage, men hvis ALOTOLA ikke er sejlklar omkring 1. maj, så er det tid at sælge skibet:
Hvert år laver vi en plan over vinterens vedligeholdelsesarbejder og en plan for sommerens sejladser. Ind til videre bliver opgaverne udført og sejladserne gennemført til tiden, uden skænderier omkring regler og hvem der gør hvad, men fordi man alle føler en fælles forpligtigelse for at få tingene til at fungere. Derfor ser vi også gerne at interesserede deltager i Alotolas fællesskab i et år før man bliver samejer. Er det noget for dig?
Vores erfaring er også at hvis man ikke har noget imod at bruge hænderne, så lærer man i løbet af kort tid de nødvendige færdigheder, for at klare de fortløbende vedligeholdelsesopgaver og forbedringer samt håndterer Alotola under sejladserne.
Er du interesseret i at høre mere om Alotola og der at være samejer i fællesskabet, så kom ned på Alotola. Som regel er der nogen på Alotola hver onsdag ved 18.00 tiden. Du/I er også altid velkommen til at kontakte undertegnede.
Claus Bech.-Nielsen
mail: bechnielsen.claus@gmail.com
Telefon 21653554
Alotola 1927 til 1947
Lidt om Alotola´s Historie
Alotola er bygget i 1927 hos Stephen Brds., Stockton, California og fik navnet Water Wagon. Designerens navn var George H. Wayland. En kendt skibskonstruktør på disse kanter. Vi har fået fat i nogle af de originale konstruktionstegninger. Alotola og dens søster er et af de første sejlskibe han designede, efter han gik selvstændig i slutningen af 20érne. De blev bygget to skibe efter de samme tegninger, kan vi se af tegningerne.
Hvem der fik bygget og ejede søsterskibet indtil 1936, hvor det forliste ved Hawaie, det vides ikke.
Den første optegnelse i skibsregistret er fra perioden 1936 til 1942. Navn: Water Wagon . Ejer: Grover T. Garland. Adresse: 740 S. Broadway, Los Angeles. Californien. Hjemhavn. Los Angeles. Motor: 4 cyl. Benzin, 4 takt. Længde overalt 56 fod og 9 tommer. Længde i vandlinie 41fod og 5 tommer. Dybgang 7fod og 7 tommer. Bredde 7 fod og 6 tommer. Værft: Stephen Brothers Californien.
Anden optegnelse er fra perioden 1947 til 1960: Navn: Alotola før Renegate of San Fancisco før Water Wagon. Rig i starten Aux. Schooner senere Aux. Sloop. Nu er motoren 6 cyl. Benzin mærke Gray 1958 på 85 HP. Længden er nu 57 fod og 10 tommer. Ejer i Perioden: Charles J. Frisbie: Adresse 801 Skinner Bldg. Seattle, Washington. Hjemhavn: Seattle.
Alotola 1947 – 1962 ejer Charles Frisbie
Vi har haft besøg om bord af en sømand, der var hyret på Alotola i 1960erne.
På et tidspunkt Sejlede Charles J. Frisbie Alotola til Grækenland hvor den blev solgt, og derefter sejlede charter. I sommeren 1978 blev Alotola købt af Per Seifert og Svend Mørup fra Rødvig. Det tog dem to år før det lykkedes Alotola at ankomme til Rødvig. Bl.a. på grund af Grækernes forsøg på at få økonomisk vinding ud af al ting. Det skete den 1. oktober 1981.