Ikke logget ind                  

 Tilbage
Værfterne



Blandt værfterne er det i første omgang nedenstående vi har påtænkt at beskrive i Yachtloggen. Skulle du sidde inde med oplysninger om værfter, der ikke er på denne liste modtager vi gerne informationer også.

A. Walsted Bådeværft
Anker og Jensen A/S
Aarhus Yachtværft
Abeking og Rasmussen
Brandt-Møllers Bådebyggeri
Brødrene Nielsen, Nykøbing F
Brødrene Nielsen, Skovshoved
Brødrene Olsen, Præstø
Børresens Bådebyggeri
Carl Andersen, Faaborg
Carstensen, Korsør
Dragør bådeværft
H. P. Petersen, Nyborg
Jacob Svendsen, Refshaleøen
John Madsen, Svendborg
K. Thomsen, Kalundborg
Lind, Middelfart
Ove Kaae, Svendborg
Knud Jensen, Roskilde
Københavns Yacht- og Motorbådsværft, København
Marinus Møller, Skælskør
Nordbjærgs Bådeværft, Skovshoved
Petersen & Thuesen, Kolding
Poul Molich, Hundested
Rantzausminde Baadebyggeri og Aaarefabrik
Tom Jeppesen, Lynæs
Viggo Hansen, Kastrup

Her vi er interesserede i værftets adresse; hvornår det blev etableret – og hvis det er lukket – hvor længe det eksisterede. Ligeledes lidt om hvilke indehavere, der har været gennem årene.  Hvad har værftet især været kendt for med sine nybygninger, og hvilke aktiviteter har det i øvrigt været omkring værftet – her tænkes på renoveringsopgaver, forårsklargøring, vinteropbevaring og/eller overgang til produktion fra træ til glasfiber.

Skabelon for Værfterne i  4 afsnit
1. Værftet navn og aktive periode
2. Ejere evt. flere plus evt. uddannelse og kort livsforløb (Her kan fortællingen om værftet og historien også stå)
3. Byggede både i korte træk
4. Kort fortælling om værftet og historien

Et eksempel kunne se således ud:

Brandt-Møllers Bådebyggeri blev startet i 1946 af Oscar Brandt-Møller. Tiden efter anden verdenskrig var knap, men allerede i 1950erne kommer der gang i eksporten, dels til Europa, men i særdeleshed også til USA.
Hver 3. uge forlod en Nordisk Folkebåd bådebyggeriet, med retning mod USA og siden den første folkebåd i 1947 blev bygget på bådebyggeriet er over 600 folkebåde blevet leveret til hele verden.
Foruden klassebåde, som Nordisk Folkebåd, er der bygget mange ’one off’ sejl- og motorbåde, hvor kunder er kommet til bådebyggeriet med helt specielle ønsker.
I 1980 tog anden generation, Per Brandt-Møller, over efter sin far. Per udvidede bådprogrammet med en turversion af den Nordiske Folkebåd, BM Family.
I 1992 designede Per den første Diva Royal 750 motorbåd - en klassisk daycruiser, bygget til det virkelig kræsne publikum.
Den første Diva Royal 750 er tender til Kongeskibet ’Dannebrog’.
Foruden nybygninger tilbyder Brandt-Møllers Bådebyggeri udførsel af reparationer, restaurering, ombygninger, inden og udendørs vinteropbevaring. Bådebyggeriet har egen værftshavn med bedding og krankapacitet.


Kontakt:
Carl Mangor c.mangor@gmail.com eller 5058 1055